Bändien brändimarkkinointi Instagramissa
Rossi, Anni (2024)
Rossi, Anni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214612
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tekijöitä, joiden avulla esimerkkibändit toteuttavat brändimarkkinointia Instagramissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa havainnoitiin ja analysoitiin neljän esimerkkibändin Instagram-tilejä.
Tutkimuksen ensimmäisessä teoriaosiossa käsiteltiin brändiä ja brändäystä yleisesti sekä musiikkialalla. Toisessa teoriaosiossa käsiteltiin markkinointia sekä Instagramia. Tutkimuksen empiirisessä osiossa havainnoitiin Instagram-tilejä brändin visuaalisen identiteetin osa-alueiden pohjalta.
Tutkimuksen esimerkkibändit eivät toteuttaneet markkinointiaan täysin teorian osoittamalla tavalla. Bändien brändimarkkinoinnissa löydettiin eroja yritysmaailmaan sekä henkilöbrändäykseen verrattuna. Verrattaessa bändien markkinointia keskenään löydettiin sekä yhteneväisyyksiä että eroavaisuuksia.
Tutkimuksen tulokset vahvistivat, että brändimarkkinointia voidaan toteuttaa useilla tavoilla eikä markkinointia täydy tehdä oppikirjan mukaisesti.
Tutkimuksen ensimmäisessä teoriaosiossa käsiteltiin brändiä ja brändäystä yleisesti sekä musiikkialalla. Toisessa teoriaosiossa käsiteltiin markkinointia sekä Instagramia. Tutkimuksen empiirisessä osiossa havainnoitiin Instagram-tilejä brändin visuaalisen identiteetin osa-alueiden pohjalta.
Tutkimuksen esimerkkibändit eivät toteuttaneet markkinointiaan täysin teorian osoittamalla tavalla. Bändien brändimarkkinoinnissa löydettiin eroja yritysmaailmaan sekä henkilöbrändäykseen verrattuna. Verrattaessa bändien markkinointia keskenään löydettiin sekä yhteneväisyyksiä että eroavaisuuksia.
Tutkimuksen tulokset vahvistivat, että brändimarkkinointia voidaan toteuttaa useilla tavoilla eikä markkinointia täydy tehdä oppikirjan mukaisesti.