Työntekijäkokemuksen kehittäminen : Yritys X
Huhtala, Annika (2024)
Huhtala, Annika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214594
Tiivistelmä
Työntekijäkokemus on ajankohtainen aihe 2020-luvun työelämässä. Työntekijäkokemusta tutkimalla saadaan organisaatiolle ymmärrystä esimerkiksi työntekijöiden motivaatiotekijöistä.
Tämän opinnäytetyön kohdeorganisaationa toimi pirkanmaalainen taloushallintoalan yritys, josta käytetään opinnäytetyössä nimeä Yritys X. Organisaatiossa on ollut ongelmana työntekijöiden vaihtuvuus eikä henkilöstön työntekijäkokemuksesta ollut tutkittua tietoa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitkä tekijät vaikuttavat organisaatiossa työntekijäkokemukseen, työn imuun ja sitoutumiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli antaa organisaation johdolle kehittämisehdotuksia työntekijäkokemuksen vahvistamiseksi.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui työntekijäkokemuksesta, työn imusta ja sitoutumisesta sekä näiden teemojen suhteesta toisiinsa. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin työntekijäkokemuksen kehittämistä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin henkilöstökyselyä ja haastatteluja. Henkilöstökysely lähetettiin kaikille työntekijöille. Kyselyn vastausprosentti oli 62 %. Haastatteluihin osallistui neljä työntekijää sekä yksi esihenkilö.
Tutkimustyön tuloksena selvisi, että kohdeorganisaation henkilöstön työntekijäkokemuksen, työn imun ja sitoutumisen muodostumiseen vaikuttavat vahvasti työssä onnistuminen ja omien tavoitteiden saavuttaminen, oman osaamisen kehitys sekä hyvä työyhteisö.
Tutkimusmenetelmien ja tietoperustan pohjalta organisaatiolle annettiin kehittämisehdotuksia työntekijäkokemuksen vahvistamiseksi. Kehittämisehdotukset jaoteltiin kolmeen pääteemaan – palautekulttuurin kehittäminen, työyhteisön yhteenkuuluvuuden ylläpitäminen ja lisääminen, sekä henkilökohtaisten osaamispolkujen muodostaminen.
Tämän opinnäytetyön kohdeorganisaationa toimi pirkanmaalainen taloushallintoalan yritys, josta käytetään opinnäytetyössä nimeä Yritys X. Organisaatiossa on ollut ongelmana työntekijöiden vaihtuvuus eikä henkilöstön työntekijäkokemuksesta ollut tutkittua tietoa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitkä tekijät vaikuttavat organisaatiossa työntekijäkokemukseen, työn imuun ja sitoutumiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli antaa organisaation johdolle kehittämisehdotuksia työntekijäkokemuksen vahvistamiseksi.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui työntekijäkokemuksesta, työn imusta ja sitoutumisesta sekä näiden teemojen suhteesta toisiinsa. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin työntekijäkokemuksen kehittämistä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin henkilöstökyselyä ja haastatteluja. Henkilöstökysely lähetettiin kaikille työntekijöille. Kyselyn vastausprosentti oli 62 %. Haastatteluihin osallistui neljä työntekijää sekä yksi esihenkilö.
Tutkimustyön tuloksena selvisi, että kohdeorganisaation henkilöstön työntekijäkokemuksen, työn imun ja sitoutumisen muodostumiseen vaikuttavat vahvasti työssä onnistuminen ja omien tavoitteiden saavuttaminen, oman osaamisen kehitys sekä hyvä työyhteisö.
Tutkimusmenetelmien ja tietoperustan pohjalta organisaatiolle annettiin kehittämisehdotuksia työntekijäkokemuksen vahvistamiseksi. Kehittämisehdotukset jaoteltiin kolmeen pääteemaan – palautekulttuurin kehittäminen, työyhteisön yhteenkuuluvuuden ylläpitäminen ja lisääminen, sekä henkilökohtaisten osaamispolkujen muodostaminen.