Hotellien huonehintojen ja hinnoittelun vertailu, case: Imatran Kylpylä, Holiday Club Saimaa ja Kylpylähotelli Rauhalahti
Vertanen, Noora (2014)
Vertanen, Noora
Saimaan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219593
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli seurata Imatran Kylpylän, Holiday Club Saimaan ja Kylpylähotelli Rauhalahden huonehintoja lokakuun 2013 ajan. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten huonehinta vaihtelee kussakin hotellissa kuukauden ajan, käytetäänkö hotellien hinnoittelussa revenue managementia ja vaihtelevatko hotellien hinnat samalla tavalla. Jos hintojen vaihtelevuudessa oli eroja, niin pohdittiin myös, mistä ne johtuivat. Lisäksi haluttiin selvittää näiden hotellien marraskuun 2013 huonehintojen muutos prosenteissa.
Teoria-osuus käsitteli hotellibisneksen erityispiirteitä, tähän tutkimusaiheeseen liittyviä hinnoittelutapoja sekä kelluvaa hinnoittelua, eli revenue managementia. Tietoa kerättiin alan kirjallisuudesta, opinnäytetöistä, yhdestä pro gradusta sekä internet-lähteistä. Itse tutkimus toteutettiin siten, että hotellien huonehintoja seurattiin päivittäin koko lokakuun 2013 ajan. Hinnat tarkastettiin kerran päivässä kunkin hotellin omien Internet-sivujen varausjärjestelmästä ja Booking-varauskanavasta. Saaduista hinnoista tehtiin taulukoita, joista tulokset voitiin analysoida viikko kerrallaan. Lisäksi tutkimuksen hotellien marraskuun 2013 huonehinnat tarkastettiin kaksi kertaa ennen marraskuun alkua. Näitä saatuja hintoja vertailtiin keskenään, jotta nähtiin, muuttuvatko huonehinnat ensimmäisen ja toisen hintojen tarkastuksen välisenä aikana. Muuten marraskuun huonehintoja ei seurattu.
Saaduista tuloksista huomattiin, että Imatran Kylpylä ei käytä hinnoittelussaan revenue managementia, vaan tällä hotellilla on tietty hinta arkipäiville ja viikonlopuille, muuten hinta ei vaihtele lainkaan. Holiday Club Saimaa näyttäisi olevan tämän tutkimuksen hotelleista ainoa, joka käyttää revenue managementia omassa hinnoittelussaan. Sen hinnat vaihtelivat eniten verrattuna muihin tämän tutkimuksen hotelleihin. Kylpylähotelli Rauhalahti saattaa tulosten perusteella käyttää hinnoittelussaan osittaista revenue managementia, tai sitten tällä hotellilla on vain useampi hinta valmiina niin Standard-huoneelle kuin Superior-huoneistollekin. Marraskuun huonehintojen muutosprosentin laskeminen paljasti, että Holiday Club Saimaan huonehinnat olivat osana marraskuun päivistä nousseet, kun ne tarkastettiin toisen kerran. Majoittuminen saattaa siis tässä hotellissa tulla edullisemmaksi, jos varauksen tekee hyvissä ajoin. Imatran Kylpylän marraskuun hinnoissa ei ollut minkäänlaista muutosta ja Kylpylähotelli Rauhalahdenkin tapauksessa hinta muuttui vain kahtena marraskuun päivänä ja muuten pysyi ennallaan.
Teoria-osuus käsitteli hotellibisneksen erityispiirteitä, tähän tutkimusaiheeseen liittyviä hinnoittelutapoja sekä kelluvaa hinnoittelua, eli revenue managementia. Tietoa kerättiin alan kirjallisuudesta, opinnäytetöistä, yhdestä pro gradusta sekä internet-lähteistä. Itse tutkimus toteutettiin siten, että hotellien huonehintoja seurattiin päivittäin koko lokakuun 2013 ajan. Hinnat tarkastettiin kerran päivässä kunkin hotellin omien Internet-sivujen varausjärjestelmästä ja Booking-varauskanavasta. Saaduista hinnoista tehtiin taulukoita, joista tulokset voitiin analysoida viikko kerrallaan. Lisäksi tutkimuksen hotellien marraskuun 2013 huonehinnat tarkastettiin kaksi kertaa ennen marraskuun alkua. Näitä saatuja hintoja vertailtiin keskenään, jotta nähtiin, muuttuvatko huonehinnat ensimmäisen ja toisen hintojen tarkastuksen välisenä aikana. Muuten marraskuun huonehintoja ei seurattu.
Saaduista tuloksista huomattiin, että Imatran Kylpylä ei käytä hinnoittelussaan revenue managementia, vaan tällä hotellilla on tietty hinta arkipäiville ja viikonlopuille, muuten hinta ei vaihtele lainkaan. Holiday Club Saimaa näyttäisi olevan tämän tutkimuksen hotelleista ainoa, joka käyttää revenue managementia omassa hinnoittelussaan. Sen hinnat vaihtelivat eniten verrattuna muihin tämän tutkimuksen hotelleihin. Kylpylähotelli Rauhalahti saattaa tulosten perusteella käyttää hinnoittelussaan osittaista revenue managementia, tai sitten tällä hotellilla on vain useampi hinta valmiina niin Standard-huoneelle kuin Superior-huoneistollekin. Marraskuun huonehintojen muutosprosentin laskeminen paljasti, että Holiday Club Saimaan huonehinnat olivat osana marraskuun päivistä nousseet, kun ne tarkastettiin toisen kerran. Majoittuminen saattaa siis tässä hotellissa tulla edullisemmaksi, jos varauksen tekee hyvissä ajoin. Imatran Kylpylän marraskuun hinnoissa ei ollut minkäänlaista muutosta ja Kylpylähotelli Rauhalahdenkin tapauksessa hinta muuttui vain kahtena marraskuun päivänä ja muuten pysyi ennallaan.