Nuorten syömishäiriöiden hoitotyö : psykoedukaatio-tunti
Heikka, Eveliina (2024)
Heikka, Eveliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214338
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli vahvistaa sairaanhoitajan psykoedukaation osaamista hoitotyössä. Psykoedukaatio on osa Käypä hoito -suositusten mukaista nuorten syömishäiriöiden hoitoa ja keskeinen osa sairaanhoitajan toimenkuvaa syömishäiriöyksikössä syömishäiriöiden hoidon toteuttajana. Opinnäytetyön tavoite oli kehittää psykoedukaation sisältöä osana nuorten syömishäiriöiden hoitoa. Kehittämistehtävänä oli psykoedukaatio-tunnin pitäminen osaston potilaille. Psykoedukaatio-tunnilla jaettiin teoriaa ja tutkimuksellista tietoa ajatusmallien rakentumisesta sekä konkreettinen työkalu niiden tunnistamiseen.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli HUS:n Syömishäiriöyksikön osasto S1.Osastolla hoidetaan ympärivuorokautisesti akuuttivaiheen vaikeita laihuushäiriöitä. Opinnäytetyö on kehittämistyö, jona menetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Menetelmänä käytettiin metodia, jossa vahvistettiin ilmiöön liittyviä teemoja ja niiden avulla muodostettiin käsitys merkittävistä aiheista nuorten syömishäiriöitä koskien. Kehittämistyön tulos oli psykoedukaatio-tunti. Esitys tehtiin Canva-suunnittelutyökalulla ja se esitettiin opinnäytetyöprosessin aikana osaston potilaille. Kehittämistyön materiaali jää osaston käyttöön ja sitä voidaan hyödyntää jatkossa hoitotyössä.
Kehittämisehdotuksena nähtiin tärkeäksi vahvistaa psykoedukaation roolia sairaanhoitajan työtehtävissä. Psykoedukaatio antaa mahdollisuuden potilaalle osallistua omaan hoitoonsa ja jakaa tätä kautta mahdollisesti osallisuuden kokemusta lisääntyvän tiedon avulla. Lisääntyvä tieto mahdollistaa myös omahoidon toteuttamisen. Nuorten kohdalla tunne osallisuuden kokemuksesta voi olla hyvinkin merkityksellinen. Jatkotutkimuksena voisi potilailta kerätä palautetta psykoedukaatio-tunnin sisällöstä. Tämä palaute olisi varmasti myös tärkeää ja hyödynnettävissä muita psykoedukaatioita suunnitellessa.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli HUS:n Syömishäiriöyksikön osasto S1.Osastolla hoidetaan ympärivuorokautisesti akuuttivaiheen vaikeita laihuushäiriöitä. Opinnäytetyö on kehittämistyö, jona menetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Menetelmänä käytettiin metodia, jossa vahvistettiin ilmiöön liittyviä teemoja ja niiden avulla muodostettiin käsitys merkittävistä aiheista nuorten syömishäiriöitä koskien. Kehittämistyön tulos oli psykoedukaatio-tunti. Esitys tehtiin Canva-suunnittelutyökalulla ja se esitettiin opinnäytetyöprosessin aikana osaston potilaille. Kehittämistyön materiaali jää osaston käyttöön ja sitä voidaan hyödyntää jatkossa hoitotyössä.
Kehittämisehdotuksena nähtiin tärkeäksi vahvistaa psykoedukaation roolia sairaanhoitajan työtehtävissä. Psykoedukaatio antaa mahdollisuuden potilaalle osallistua omaan hoitoonsa ja jakaa tätä kautta mahdollisesti osallisuuden kokemusta lisääntyvän tiedon avulla. Lisääntyvä tieto mahdollistaa myös omahoidon toteuttamisen. Nuorten kohdalla tunne osallisuuden kokemuksesta voi olla hyvinkin merkityksellinen. Jatkotutkimuksena voisi potilailta kerätä palautetta psykoedukaatio-tunnin sisällöstä. Tämä palaute olisi varmasti myös tärkeää ja hyödynnettävissä muita psykoedukaatioita suunnitellessa.