Erityislasten vanhempien kokemuksia varhaiskasvatuksen tuesta ja yhteistyöstä huoltajien kanssa
Isotalo-Marttila, Mirkka; Tschaplin-Lindfors, Nina (2024)
Isotalo-Marttila, Mirkka
Tschaplin-Lindfors, Nina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214352
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa ja vahvistaa vuoropuhelua varhaiskasvatuksen ammattilaisten ja erityislasten vanhempien välillä. Tarkoituksena oli selvittää erityislasten vanhempien näkemyksiä siitä, miten erityinen tuki ja huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö toimivat varhaiskasvatuksessa. Yhteistyökumppanina oli Leijonaemot ry. Teoriapohjana käytettiin konstruktivistisen ja sosiaalisen oppimisen teorioita, varhaiskasvatuksen ohjaavia asiakirjoja sekä tutkimuksia erityislapsista ja -perheistä, varhaiskasvatuksen tuesta, tukimenetelmistä sekä lapsen osallisuudesta ja toimijuudesta.
Menetelmällisesti opinnäytetyö sijoittui laadulliseen tutkimukseen. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla ja kyselyllä Leijonaemojen jäseniltä. Analyysimenetelmänä oli teemoittelu. Opinnäytetyöhön osallistuneiden huoltajien kokemukset tutkittavasta aiheesta vaihtelivat voimakkaasti. Teemoiksi tunnistettiin varhaiskasvatuksen tuen epäjohdonmukaisuus, tuen riittämättömyys ja tuesta taistelu, oppimisen eriarvoiset mahdollisuudet ja vanhempien huolien ottaminen tosissaan.
Tarkastelemalla varhaiskasvatuksen tukea voidaan selvittää varhaisvuosien ja koulutuksen tasa-arvon toteutumista. Erityislasten huoltajat tuovat varhaiskasvatukselle lapsestaan arvokasta tietoa, jota kannattaa hyödyntää. Suomessa erityislasten huoltajien näkemyksiä on tutkittu vähän. Opinnäytetyön tuloksia ja aineistonkeruumenetelmiä voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa tuen ja yhteistyön kehittämisessä. Onnistuneet käytännöt tuen toteuttamisessa ja yhteistyössä ovat mahdollinen jatkotutkimusaihe.
Menetelmällisesti opinnäytetyö sijoittui laadulliseen tutkimukseen. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla ja kyselyllä Leijonaemojen jäseniltä. Analyysimenetelmänä oli teemoittelu. Opinnäytetyöhön osallistuneiden huoltajien kokemukset tutkittavasta aiheesta vaihtelivat voimakkaasti. Teemoiksi tunnistettiin varhaiskasvatuksen tuen epäjohdonmukaisuus, tuen riittämättömyys ja tuesta taistelu, oppimisen eriarvoiset mahdollisuudet ja vanhempien huolien ottaminen tosissaan.
Tarkastelemalla varhaiskasvatuksen tukea voidaan selvittää varhaisvuosien ja koulutuksen tasa-arvon toteutumista. Erityislasten huoltajat tuovat varhaiskasvatukselle lapsestaan arvokasta tietoa, jota kannattaa hyödyntää. Suomessa erityislasten huoltajien näkemyksiä on tutkittu vähän. Opinnäytetyön tuloksia ja aineistonkeruumenetelmiä voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa tuen ja yhteistyön kehittämisessä. Onnistuneet käytännöt tuen toteuttamisessa ja yhteistyössä ovat mahdollinen jatkotutkimusaihe.