Käyttäjälähtöisen verkkosivun suunnittelu ja toteutus : case: ON Events Oy
Moberg, Mette; Saarinen, Eveliina (2024)
Moberg, Mette
Saarinen, Eveliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214404
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee käyttäjälähtöisten verkkosivujen suunnittelua ja toteutusta yritykselle. Suunnittelussa hyödynnettiin UI/UX-suunnittelua ja toteutuksessa perehdyttiin sisällönhallintajärjestelmiin. Toimeksiantajana toimi erityisesti ääni- ja valotekniikkaan keskittynyt tapahtumapalveluiden ammattilainen ON Events Oy.
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä toimi, miten luoda käyttäjälähtöinen verkkosivusto yritykselle, jotta yritys on helpommin asiakkaiden löydettävissä. Yrityksen tavoitteena oli kasvattaa asiakaskuntaansa ja nostaa näkyvyyttä verkkosivuston avulla. Yrityksen ollessa vielä suhteellisen uusi, on asiakaskunnan kasvattaminen oleellisessa asemassa yrityksen menestyksen kannalta.
Opinnäytetyössä tarkastelimme verkkosivujen suunnittelua ja toteutusta käyttäjälähtöisyys edellä. Tietoperustana toimivat luotettavat kirja- sekä verkkolähteet. Lisäksi käytössä olivat erilaiset tutkimusmenetelmät, kuten käyttäjäkysely ja sen analysointi. Käyttäjäkyselyn avulla kerättiin niin määrällistä kuin laadullistakin tietoa opinnäytetyön hyödyksi.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantaja sai toimivat verkkosivut, jotka vastasivat etukäteen sovittuja kriteerejä. Yritys pystyy tulevaisuudessa käyttämään verkkosivuja yritystoimintansa edistämiseksi. Verkkosivut tehtiin toimeksiantajan toivomalle julkaisualustalle WordPressille. Toimeksiantaja oli tyytyväinen lopputulokseen ja antoi positiivista palautetta valmiista verkkosivusta.
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä toimi, miten luoda käyttäjälähtöinen verkkosivusto yritykselle, jotta yritys on helpommin asiakkaiden löydettävissä. Yrityksen tavoitteena oli kasvattaa asiakaskuntaansa ja nostaa näkyvyyttä verkkosivuston avulla. Yrityksen ollessa vielä suhteellisen uusi, on asiakaskunnan kasvattaminen oleellisessa asemassa yrityksen menestyksen kannalta.
Opinnäytetyössä tarkastelimme verkkosivujen suunnittelua ja toteutusta käyttäjälähtöisyys edellä. Tietoperustana toimivat luotettavat kirja- sekä verkkolähteet. Lisäksi käytössä olivat erilaiset tutkimusmenetelmät, kuten käyttäjäkysely ja sen analysointi. Käyttäjäkyselyn avulla kerättiin niin määrällistä kuin laadullistakin tietoa opinnäytetyön hyödyksi.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantaja sai toimivat verkkosivut, jotka vastasivat etukäteen sovittuja kriteerejä. Yritys pystyy tulevaisuudessa käyttämään verkkosivuja yritystoimintansa edistämiseksi. Verkkosivut tehtiin toimeksiantajan toivomalle julkaisualustalle WordPressille. Toimeksiantaja oli tyytyväinen lopputulokseen ja antoi positiivista palautetta valmiista verkkosivusta.