Asiakastyytyväisyystutkimus : Länsi-Suomen myyntiryhmä
Riikonen, Jussi (2024)
Riikonen, Jussi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214526
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida kohdeyrityksen asiakastyytyväisyyden tasoa. Tutkimus jaettiin kolmeen osaan, joilla pyrittiin selvittämään asiakkaiden tyytyväisyyttä myymälöihin, vastuu myyjiinsä ja yritykseen kokonaisuutena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä tutkimusta eli kvantitatiivista tutkimusta.
Teoreettisessa osuudessa käsitellään asiakastyytyväisyyttä, asiakassuhteita, niiden ylläpitoa, sekä tyy tyväisyyden mittaamista ja sen tutkimusta. Työn lopussa esitetään tulokset ja analysoidaan tyytyväi syyden tasoa ja pohditaan mahdollisia kehitystarpeita, sekä vahvuuksia.
Kyselytutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä ja kysely oli luotu Webropolin avulla. Kysymykset olivat pääosin numeraalisia, mikä helpotti päätelmien tekemistä. Lisäksi asiakkaille tarjottiin mahdollisuus antaa kirjallista palautetta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että asiakastyytyväisyys on vastaajien mukaan hyvällä tasolla. Erityisen tyytyväisiä oltiin vastuumyyjiin ja yrityksen henkilökuntaan, sekä suurin osa vastaa jista olisi valmis suosittelemaan yritystä eteenpäin.
Teoreettisessa osuudessa käsitellään asiakastyytyväisyyttä, asiakassuhteita, niiden ylläpitoa, sekä tyy tyväisyyden mittaamista ja sen tutkimusta. Työn lopussa esitetään tulokset ja analysoidaan tyytyväi syyden tasoa ja pohditaan mahdollisia kehitystarpeita, sekä vahvuuksia.
Kyselytutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä ja kysely oli luotu Webropolin avulla. Kysymykset olivat pääosin numeraalisia, mikä helpotti päätelmien tekemistä. Lisäksi asiakkaille tarjottiin mahdollisuus antaa kirjallista palautetta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että asiakastyytyväisyys on vastaajien mukaan hyvällä tasolla. Erityisen tyytyväisiä oltiin vastuumyyjiin ja yrityksen henkilökuntaan, sekä suurin osa vastaa jista olisi valmis suosittelemaan yritystä eteenpäin.