Isät päivähoidon asiakkaina : kasvatuskumppanuus isien näkökulmasta
Lyyra, Jami; Perenius, Verneri (2014)
Lyyra, Jami
Perenius, Verneri
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820468
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli tutkia isien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta lahtelaisissa päiväkodeissa. Lisäksi tavoitteena oli tutkia eroavatko nämä kokemukset kasvatuskumppanuudesta eri päivähoito alueilla, sekä isoissa ja pienissä päiväkodeissa.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa Lahden kaupungin päivähoitohenkilöstölle tietoa isien näkemyksistä kasvatuskumppanuudesta vuonna 2014, sekä kuvailla isejä päivähoidon asiakkaina ja kasvatuskumppaneina.
Teoriaosuudessa käsitellään Bronfenbrennerin ekologista kasvatusteoriaa, kasvatuskumppanuutta ja isyyttä. Bronfenbrennerin ekologista kasvatusteoriaa tarkastellaan kasvatuskumppanuuden näkökulmasta ja avataan teorian neljä tasoa; mikro-, meso-, ekso- ja makrosysteemit. Kasvatuskumppanuutta käsitellään teoreettisesti, sekä avataan mitä se on käytännössä ja minkälaisia haasteita se vanhemmille ja päivähoidon henkilökunnalle asettaa. Isyyttä lähestytään historiallisesta näkökulmasta ja määritellään isyyden eri käsitteitä. Isyyttä ja isän merkitystä lapsen kasvattajana tuodaan myös esiin.
Varsinainen tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Teimme kyselytutkimuksen, jossa oli mukana kuusi lahtelaista päiväkotia. Kyselytutkimus toteutettiin Webropol ohjelmalla, johon kaikki vastaajat saivat tunnukset, joilla varmistettiin anonymiteetin säilyminen. Kyselyyn oli myös mahdollisuus vastata paperiselle versiolle, joka palautettiin suljetussa kirjekuoressa päiväkodeille.
Kyselytutkimuksen tulokset osoittivat, että isät ovat pääosin melko tyytyväisiä saamaansa palveluun ja kohtaamiseen. He kokivat voivansa luottaa päivähoidon hoitohenkilökuntaan lasta tai perhettä koskevissa vaikeissa asioissa. Iseillä oli paljon hyviä kehittämisehdotuksia päiväkotien vanhempainiltoihin ja isien kans-sa tehtävään yhteistyöhön.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa Lahden kaupungin päivähoitohenkilöstölle tietoa isien näkemyksistä kasvatuskumppanuudesta vuonna 2014, sekä kuvailla isejä päivähoidon asiakkaina ja kasvatuskumppaneina.
Teoriaosuudessa käsitellään Bronfenbrennerin ekologista kasvatusteoriaa, kasvatuskumppanuutta ja isyyttä. Bronfenbrennerin ekologista kasvatusteoriaa tarkastellaan kasvatuskumppanuuden näkökulmasta ja avataan teorian neljä tasoa; mikro-, meso-, ekso- ja makrosysteemit. Kasvatuskumppanuutta käsitellään teoreettisesti, sekä avataan mitä se on käytännössä ja minkälaisia haasteita se vanhemmille ja päivähoidon henkilökunnalle asettaa. Isyyttä lähestytään historiallisesta näkökulmasta ja määritellään isyyden eri käsitteitä. Isyyttä ja isän merkitystä lapsen kasvattajana tuodaan myös esiin.
Varsinainen tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Teimme kyselytutkimuksen, jossa oli mukana kuusi lahtelaista päiväkotia. Kyselytutkimus toteutettiin Webropol ohjelmalla, johon kaikki vastaajat saivat tunnukset, joilla varmistettiin anonymiteetin säilyminen. Kyselyyn oli myös mahdollisuus vastata paperiselle versiolle, joka palautettiin suljetussa kirjekuoressa päiväkodeille.
Kyselytutkimuksen tulokset osoittivat, että isät ovat pääosin melko tyytyväisiä saamaansa palveluun ja kohtaamiseen. He kokivat voivansa luottaa päivähoidon hoitohenkilökuntaan lasta tai perhettä koskevissa vaikeissa asioissa. Iseillä oli paljon hyviä kehittämisehdotuksia päiväkotien vanhempainiltoihin ja isien kans-sa tehtävään yhteistyöhön.