Vaihtoehtoisten käyttövoimien vertailu sahatavarakuljetuksissa
Ruokonen, Lauri (2024)
Ruokonen, Lauri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052114018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052114018
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin neljää erilaista vaihtoehtoista käyttövoimaa: HVO-dieseliä, FAME-biodieseliä, biokaasua ja täyssähköä perinteiseen fossiiliseen dieseliin verrattuna, keskittyen niiden käyttöön Movere Oy:n sahatavarakuljetuksissa Suomessa. Työn tarkoituksena oli vertailla kunkin vaihtoehdon ympäristövaikutuksia, taloudelliset kustannuksia, infrastruktuuriin liittyviä vaatimuksia ja kaluston soveltuvuutta.
Ympäristövaikutusten osalta HVO-diesel ja biokaasu osoittautuivat puhtaimmiksi vaihtoehdoiksi. Taloudellisten kustannusten vertailussa sähkö osoittautui halvimmaksi kilometrikustannuksiltaan, mutta sen hankintahinta on korkea. Infrastruktuurin osalta fossiilisen dieselin olemassa oleva jakeluverkosto tarjoaa vahvan pohjan, jota voidaan hyödyntää myös uusiutuvien polttoaineiden jakelussa. Kalustovaatimusten näkökulmasta HVO-diesel soveltui parhaiten nykyisiin dieselmoottoreihin, kun taas biokaasu ja täyssähkö vaativat kalustopäivityksiä.
Tutkimuksen perusteella vaihtoehtoiset käyttövoimat tarjoavat merkittäviä ympäristöhyötyjä verrattuna fossiiliseen dieseliin, mutta niiden laajamittainen käyttöönotto edellyttää infrastruktuurin kehittämistä, taloudellisia kannustimia ja kuluttajien sekä muiden sidosryhmien tietoisuuden lisäämistä.
Ympäristövaikutusten osalta HVO-diesel ja biokaasu osoittautuivat puhtaimmiksi vaihtoehdoiksi. Taloudellisten kustannusten vertailussa sähkö osoittautui halvimmaksi kilometrikustannuksiltaan, mutta sen hankintahinta on korkea. Infrastruktuurin osalta fossiilisen dieselin olemassa oleva jakeluverkosto tarjoaa vahvan pohjan, jota voidaan hyödyntää myös uusiutuvien polttoaineiden jakelussa. Kalustovaatimusten näkökulmasta HVO-diesel soveltui parhaiten nykyisiin dieselmoottoreihin, kun taas biokaasu ja täyssähkö vaativat kalustopäivityksiä.
Tutkimuksen perusteella vaihtoehtoiset käyttövoimat tarjoavat merkittäviä ympäristöhyötyjä verrattuna fossiiliseen dieseliin, mutta niiden laajamittainen käyttöönotto edellyttää infrastruktuurin kehittämistä, taloudellisia kannustimia ja kuluttajien sekä muiden sidosryhmien tietoisuuden lisäämistä.