Onnistumisen ja osaamisen tukeminen läpi elämän montessoripedagogiikan avulla
Kotovaara, Petteri; Marttila, Laura; Palonen, Arttu (2024)
Kotovaara, Petteri
Marttila, Laura
Palonen, Arttu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214547
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka nykypäivänä montessoripedago-giikkaa hyödynnetään varhaiskasvatuksessa sekä vanhustyössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa montessoripedagogiikan hyödyntämistä sosiaalialan työssä. Opinnäytetyön kautta pyrittiin tuottamaan tietoa montessoripedagogiikan positiivisista vaikutuksista eri asiakasryhmille sosiaalialalla. Opinnäytetyö toteutet-tiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyön aineistoksi valittiin kuusi tutkielmaa. Aineiston sisällön analysoinnissa käytettiin analyysitapana sisällönana-lyysiä.
Sisällönanalyysin aikana alaluokiksi muodostuivat varhaiskasvatuksen suhteen sosiaaliset taidot ja koulumenestys, ja vanhustyöhön liittyen kognitiiviset taidot, toimintaan osallistuminen sekä syömiskäyttäytyminen. Yläluokiksi valittiin montes-soripedagogiikan hyödyt varhaiskasvatuksessa, sekä montessoripedagogiikan hyödyt vanhustyössä.
Tuloksista voidaan tehdä johtopäätös, että montessoripedagogiikan hyödyntämi-nen vaikuttaa positiivisesti tuloksiin varhaiskasvatuksessa sekä myös vanhustyös-sä. Montessoripedagogiikka tukee ihmisen sosiaalisia taitoja ja koulumenestystä varhaiskasvatuksessa, ja vanhustyössä kognitiivisia taitoja, toimintaan osallistu-mista ja syömiskäyttäytymistä. Sosiaalisiin tilanteisiin liittyviä tekijöitä ovat muun muassa positiivisempi käyttäytyminen toisten lasten kanssa leikeissä ja kehitty-neempi sosiaalinen kognitio. Koulumenestykseen vaikuttavia tekijöitä ovat esimer-kiksi parempi suoriutuminen matematiikan ja lukemisen testeissä sekä sisäinen motivaatio. Kognitiivisiin taitoihin liittyy muun muassa kehittyneempi lajittelu- ja hahmoituskyky sekä muistin toiminnan parantaminen. Toimintaan osallistumiseen liittyen esimerkiksi henkilön yhtäjaksoinen keskittymiskyky on parempi. Syömis-käyttäytymiseen liittyviä hyötyjä olivat esimerkiksi itsenäisempi toiminta ruokailus-sa, sekä parempi hienomotoriikka ruokailuvälineiden käytössä.
Sisällönanalyysin aikana alaluokiksi muodostuivat varhaiskasvatuksen suhteen sosiaaliset taidot ja koulumenestys, ja vanhustyöhön liittyen kognitiiviset taidot, toimintaan osallistuminen sekä syömiskäyttäytyminen. Yläluokiksi valittiin montes-soripedagogiikan hyödyt varhaiskasvatuksessa, sekä montessoripedagogiikan hyödyt vanhustyössä.
Tuloksista voidaan tehdä johtopäätös, että montessoripedagogiikan hyödyntämi-nen vaikuttaa positiivisesti tuloksiin varhaiskasvatuksessa sekä myös vanhustyös-sä. Montessoripedagogiikka tukee ihmisen sosiaalisia taitoja ja koulumenestystä varhaiskasvatuksessa, ja vanhustyössä kognitiivisia taitoja, toimintaan osallistu-mista ja syömiskäyttäytymistä. Sosiaalisiin tilanteisiin liittyviä tekijöitä ovat muun muassa positiivisempi käyttäytyminen toisten lasten kanssa leikeissä ja kehitty-neempi sosiaalinen kognitio. Koulumenestykseen vaikuttavia tekijöitä ovat esimer-kiksi parempi suoriutuminen matematiikan ja lukemisen testeissä sekä sisäinen motivaatio. Kognitiivisiin taitoihin liittyy muun muassa kehittyneempi lajittelu- ja hahmoituskyky sekä muistin toiminnan parantaminen. Toimintaan osallistumiseen liittyen esimerkiksi henkilön yhtäjaksoinen keskittymiskyky on parempi. Syömis-käyttäytymiseen liittyviä hyötyjä olivat esimerkiksi itsenäisempi toiminta ruokailus-sa, sekä parempi hienomotoriikka ruokailuvälineiden käytössä.