Tutkimus etätyön kokemuksista finanssialalla sekä työhyvinvoinnin kehittämisestä: case Yritys X
Leinonen, Isto (2024)
Leinonen, Isto
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315150
Tiivistelmä
Tämän toimeksiantona toteutettavan opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia finanssialan asiantuntijaorganisaation eli Yritys X:n hybridityötä tekevien työntekijöiden etätyöhön liittyviä etuja sekä mahdollisia haittapuolia. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaisia töitä olisi tehokasta tehdä etätyönä ja mitä lähityönä sekä kuinka työhyvinvointia voitaisiin kehittää. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tutkimustietoa, jota toimeksiantaja voi soveltaa esimerkiksi tuottavan työn suunnittelussa.
Toimeksiantaja on yksi Suomen suurimmista finanssialan asiantuntijaorganisaatioista. Yritys toimii koko Suomessa, mutta tässä tutkimuksessa keskityttiin yhden alueen yksikköön. Tämän opinnäytetyön teoreettinen osuus koostui etätyötä, hybridityötä, lähityötä ja työhyvinvointia käsittelevästä kirjallisuudesta, artikkeleista ja tutkimuksista. Teoriaosuudessa käsitellään muun muassa etätyön positiivisia vaikutuksia ja haasteita sekä työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmäksi valittiin haastattelu sen joustavuuden takia. Haastattelumuotona käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluun valittiin henkilöitä, jotka tekevät hybriditöitä. Haastattelut toteutettiin työpaikalla ja etäyhteyden välityksellä. Haastateltavia oli yhteensä viisi ja haastattelut kestivät 15–30 minuuttia. Haastatteluiden jälkeen aineisto litteroitiin Wordissa. Litteroitu aineisto siirrettiin Exceliin, jossa aineistoa koodattiin käyttämällä hyödyksi eri värejä. Lopuksi tehtiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi, jossa yhdisteltiin käsitteitä ja saatiin vastauksia tutkimusongelmaan.
Tutkimustulokset osoittavat, että etätyöhön liittyy sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia. Positiivisina asioina koettiin ajansäästöön sekä työrauhaan liittyvät asiat ja negatiivisina asioina sosiaalisten kanssakäymisten määrän lasku sekä taukojen unohtaminen. Tarkkuutta vaativat työt koettiin tehokkaiksi tehdä etänä, kun taas puolestaan asiakaspalveluun liittyvät tehtävät työpaikalla. Työhyvinvoinnin kehittämiseen ja edistämiseen esitettiin yhteisöllisyyttä lisäävien toimien lisäämistä ja työntekijöille tarjottavia etuja.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää työn suunnittelussa työpaikoilla, jotka hyödyntävät hybridityön ja etätyön mahdollisuuksia. Jatkokehitysmahdollisuus liittyy työn tehokkuuden onnistumiseen. Jatkotutkimuksena voisi selvittää, miten työn tehokkuutta voisi mitata ja palkita.
Toimeksiantaja on yksi Suomen suurimmista finanssialan asiantuntijaorganisaatioista. Yritys toimii koko Suomessa, mutta tässä tutkimuksessa keskityttiin yhden alueen yksikköön. Tämän opinnäytetyön teoreettinen osuus koostui etätyötä, hybridityötä, lähityötä ja työhyvinvointia käsittelevästä kirjallisuudesta, artikkeleista ja tutkimuksista. Teoriaosuudessa käsitellään muun muassa etätyön positiivisia vaikutuksia ja haasteita sekä työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmäksi valittiin haastattelu sen joustavuuden takia. Haastattelumuotona käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluun valittiin henkilöitä, jotka tekevät hybriditöitä. Haastattelut toteutettiin työpaikalla ja etäyhteyden välityksellä. Haastateltavia oli yhteensä viisi ja haastattelut kestivät 15–30 minuuttia. Haastatteluiden jälkeen aineisto litteroitiin Wordissa. Litteroitu aineisto siirrettiin Exceliin, jossa aineistoa koodattiin käyttämällä hyödyksi eri värejä. Lopuksi tehtiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi, jossa yhdisteltiin käsitteitä ja saatiin vastauksia tutkimusongelmaan.
Tutkimustulokset osoittavat, että etätyöhön liittyy sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia. Positiivisina asioina koettiin ajansäästöön sekä työrauhaan liittyvät asiat ja negatiivisina asioina sosiaalisten kanssakäymisten määrän lasku sekä taukojen unohtaminen. Tarkkuutta vaativat työt koettiin tehokkaiksi tehdä etänä, kun taas puolestaan asiakaspalveluun liittyvät tehtävät työpaikalla. Työhyvinvoinnin kehittämiseen ja edistämiseen esitettiin yhteisöllisyyttä lisäävien toimien lisäämistä ja työntekijöille tarjottavia etuja.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää työn suunnittelussa työpaikoilla, jotka hyödyntävät hybridityön ja etätyön mahdollisuuksia. Jatkokehitysmahdollisuus liittyy työn tehokkuuden onnistumiseen. Jatkotutkimuksena voisi selvittää, miten työn tehokkuutta voisi mitata ja palkita.