Kuukausiautoilun menestyksentekijät
Wingren, Axel (2024)
Wingren, Axel
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415185
Tiivistelmä
Autoala on ollut viimevuosien aikana murroksessa erilaisten maailmantilanteiden takia, ja tämä on myös näkynyt autojen myyntiluvuissa. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, mitä erilaisia menestyksentekijöitä voidaan olettaa kuukausiautoilun alalla olevalle kohdeyritykselle tulevaisuuteen. Tutkimuksen tavoitteena on saada selvyys suomalaisten autoilijoiden näkemyksestä kuukausiautoilusta sekä tarkastaa ulkomailla toimivien kuukausiautoiluyritysten liiketoimintaa. Työ on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin asiakaskyselyllä saatuja vastauksia tulosten toteuttamiseksi.
Teoreettinen viitekehys kattaa työssä koko Suomen kuukausiautoilunmarkkinat, kannattavuuden, katetuoton, auton omistajuusvaihtoehdot, tuottavuuden ja tulevaisuuden odotukset kuukausiautoilussa. Tutkimuksen tuloksina selvisi, että kuukausiautoilu on monelle suomalaiselle vielä varsin vieras käsite, mutta tilastojen pohjalta kuukausiautoilun menestykselle on hyvät näkymät. Asiakkaiden mieltymykset auton omistajuudesta painavat suuresti muutosvastarintana uuden mallin kokeilemiselle. Hinnoittelun vaikutus liiketoimintamallien erovaisuuksissa loi suuren eron katetuottoihin kuukausiautoilun yritykselle. Kyselyn mukaan suomalaiset näkevät vielä tulevaisuudessa autoilua sekä pienten kehitysten myötä myös kuukausiautoilun toiminta lisääntyy.
Teoreettinen viitekehys kattaa työssä koko Suomen kuukausiautoilunmarkkinat, kannattavuuden, katetuoton, auton omistajuusvaihtoehdot, tuottavuuden ja tulevaisuuden odotukset kuukausiautoilussa. Tutkimuksen tuloksina selvisi, että kuukausiautoilu on monelle suomalaiselle vielä varsin vieras käsite, mutta tilastojen pohjalta kuukausiautoilun menestykselle on hyvät näkymät. Asiakkaiden mieltymykset auton omistajuudesta painavat suuresti muutosvastarintana uuden mallin kokeilemiselle. Hinnoittelun vaikutus liiketoimintamallien erovaisuuksissa loi suuren eron katetuottoihin kuukausiautoilun yritykselle. Kyselyn mukaan suomalaiset näkevät vielä tulevaisuudessa autoilua sekä pienten kehitysten myötä myös kuukausiautoilun toiminta lisääntyy.