Opas kosmetiikkamyyjille: MAC Cosmetics
Rusthollkarhu, Ilona (2024)
Rusthollkarhu, Ilona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214610
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää digitaalinen opas kosmetiikkamyyjille MAC Cosmetics-kosmetiikkabrändistä. Opinnäytetyön kehittämistyön tuotos oli opas, jossa esitellään brändiä ja sen tuotteita. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä kosmetiikkamyyjien brändi- ja tuotetietämystä MAC Cosmetics-brändistä. Tämän myötä voi syntyä hyvä palvelukokemus ja onnistunut myyntitapahtuma. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Estée Lauder Companies, jonka osaksi MAC Cosmetics kuuluu. Opas toteutettiin englannin kielellä, jotta tuotosta oli mahdollista hyödyntää myös Suomen ulkopuolella.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui brändistä, sen muodostumisesta ja sen merkityksestä kuluttajille. Työssä tarkasteltiin myös myyntiä, sen erilaisia vaikuttamiskeinoja sekä kuluttajan ostokäyttäytymistä. Teoriaosuudessa oli tarkoitus kartoittaa, millaiset tekijät vaikuttavat tunnetun brändin syntymiseen ja mikä merkitys tuotetietoudella on myyntitapahtuman onnistumisen kannalta. Myös MAC Cosmetics-brändi esiteltiin lyhyesti. Kehittämistyön tuotos pilotoitiin kosmetiikkamyyjillä, jonka jälkeen se viimeisteltiin ja julkaistiin digitaalisena versiona toimeksiantajalle. Oppaan sisältö valikoitui yhteistyössä toimeksiantajayrityksen kanssa. Tavoitteena oli kehittää toimiva ja brändin näköinen kokonaisuus, joka toimii kosmetiikkamyyjän työn tukena.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui brändistä, sen muodostumisesta ja sen merkityksestä kuluttajille. Työssä tarkasteltiin myös myyntiä, sen erilaisia vaikuttamiskeinoja sekä kuluttajan ostokäyttäytymistä. Teoriaosuudessa oli tarkoitus kartoittaa, millaiset tekijät vaikuttavat tunnetun brändin syntymiseen ja mikä merkitys tuotetietoudella on myyntitapahtuman onnistumisen kannalta. Myös MAC Cosmetics-brändi esiteltiin lyhyesti. Kehittämistyön tuotos pilotoitiin kosmetiikkamyyjillä, jonka jälkeen se viimeisteltiin ja julkaistiin digitaalisena versiona toimeksiantajalle. Oppaan sisältö valikoitui yhteistyössä toimeksiantajayrityksen kanssa. Tavoitteena oli kehittää toimiva ja brändin näköinen kokonaisuus, joka toimii kosmetiikkamyyjän työn tukena.