Ostolaskuprosessin tehostaminen kohdeyhtiössä
Salonen, Saara (2024)
Salonen, Saara
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314906
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin ostolaskuprosessia ja sen tehostamista kohdeyrityksessä, joka on elintarvikealan yritys. Opinnäytetyön aiheeseen minua motivoi työskentelyni kohdeyrityksen ostoreskontrassa sekä aiemmissa opintojaksoissa saamani tieto.
Opinnäytetyössä esiteltiin ostolaskuprosessin teoriaa kirjallisuuskatsauksessa sekä haastateltiin kohdeyrityksen toimihenkilöitä teemahaastattelujen avulla. Niistä esitettiin olennaisimpia katkelmia, joista tehtiin johtopäätökset yrityksen ostolaskuprosessista sekä siitä, miten prosessia voitaisiin edelleen tehostaa.
Opinnäytetyön erityisenä mielenkiinnon kohteena oli ostolaskujärjestelmä ja sen toiminnallisuudet, mutta myös muita ostolaskuprosessiin liittyviä järjestelmiä käsiteltiin haastatteluissa riittävän kokonaiskuvan muodostamiseksi.
Opinnäytetyön lopputuloksista käy ilmi, että yrityksessä on jo kehitetty ostolaskuprosessia. Yrityksen ostoreskontranhoitajien ja johdon mukaan ostolasku prosessin kehittämiseen ollaan edelleen motivoituneita. Tiettyjä kehityskohteita löytyi niin prosesseista kuin järjestelmistä, niiden toiminnallisuuksien täysimittaisesta hyödyntämisestä sekä henkilökunnan koulutuksesta ja aikaresurssien tehokkaammasta kohdistamisesta.
Opinnäytetyössä esiteltiin ostolaskuprosessin teoriaa kirjallisuuskatsauksessa sekä haastateltiin kohdeyrityksen toimihenkilöitä teemahaastattelujen avulla. Niistä esitettiin olennaisimpia katkelmia, joista tehtiin johtopäätökset yrityksen ostolaskuprosessista sekä siitä, miten prosessia voitaisiin edelleen tehostaa.
Opinnäytetyön erityisenä mielenkiinnon kohteena oli ostolaskujärjestelmä ja sen toiminnallisuudet, mutta myös muita ostolaskuprosessiin liittyviä järjestelmiä käsiteltiin haastatteluissa riittävän kokonaiskuvan muodostamiseksi.
Opinnäytetyön lopputuloksista käy ilmi, että yrityksessä on jo kehitetty ostolaskuprosessia. Yrityksen ostoreskontranhoitajien ja johdon mukaan ostolasku prosessin kehittämiseen ollaan edelleen motivoituneita. Tiettyjä kehityskohteita löytyi niin prosesseista kuin järjestelmistä, niiden toiminnallisuuksien täysimittaisesta hyödyntämisestä sekä henkilökunnan koulutuksesta ja aikaresurssien tehokkaammasta kohdistamisesta.