Kirjallisuuskatsaus värien käytöstä ja merkityksestä visuaalisessa markkinoinnissa
Kettunen, Aada-Miia (2024)
Kettunen, Aada-Miia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315122
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka värejä hyödynnetään visuaalisessa markkinoinnissa. Tutkimus on toteutettu kuvailevan kirjallisuuskatsauksen muodossa. Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää, mitä tutkimusaineistossa kerrotaan tutkittavasta aiheesta. Lähdekirjallisuudeksi on valittu monipuolisesti erilaisia teoksia väreistä sekä visuaalisesta markkinoinnista, sillä tarkoituksena oli saada laaja käsitys siitä, millaisia eri käyttötapoja väreillä on.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrotaan visuaalisen markkinoinnin eri osa-alueista ja siitä, kuinka värien käyttö liittyy visuaaliseen markkinointiin. Lisäksi teoriaosuus sisältää jonkin verran perusteita väriopista taustatietona muulle värien käsittelylle opinnäytetyössä. Tutkimuksessa perehdytään värien silmää miellyttävään yhdistelyyn, sekä siihen millaisia erilaisia vaikutuksia ja mielleyhtymiä eri väreihin liitetään ja kuinka niitä hyödynnetään markkinoinnissa.
Valmis opinnäytetyö vastaa tiiviissä muodossa siihen, kuinka värejä voidaan hyödyntää osana visuaalista markkinointia ja millaisia symbolisia, psykologisia ja sosiaalisia vaikutuksia eri väreillä on. Tutkimusta voidaan käyttää hyödyksi esimerkiksi, kun mietitään uuden yrityksen visuaalista ilmettä ja värimaailmaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrotaan visuaalisen markkinoinnin eri osa-alueista ja siitä, kuinka värien käyttö liittyy visuaaliseen markkinointiin. Lisäksi teoriaosuus sisältää jonkin verran perusteita väriopista taustatietona muulle värien käsittelylle opinnäytetyössä. Tutkimuksessa perehdytään värien silmää miellyttävään yhdistelyyn, sekä siihen millaisia erilaisia vaikutuksia ja mielleyhtymiä eri väreihin liitetään ja kuinka niitä hyödynnetään markkinoinnissa.
Valmis opinnäytetyö vastaa tiiviissä muodossa siihen, kuinka värejä voidaan hyödyntää osana visuaalista markkinointia ja millaisia symbolisia, psykologisia ja sosiaalisia vaikutuksia eri väreillä on. Tutkimusta voidaan käyttää hyödyksi esimerkiksi, kun mietitään uuden yrityksen visuaalista ilmettä ja värimaailmaa.