TikTok-markkinoinnin kohderyhmänä Z-sukupolvi: sisältösuunnitelma Smuuti Skin kosmetiikkabrändille
Jaanu, Essi (2024)
Jaanu, Essi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314790
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin kohderyhmänä toimivaa Z-sukupolvea, sosiaalisen median markkinointia ja TikTokia markkinointialustana. Tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle kehitysehdotuksia sekä sisältösuunnitelmaa brändin TikTok-tilillä julkaistavasta sisällöstä. Toimeksiantajana toimi suomalainen nuorille suunnattu ihonhoitobrändi Smuuti Skin. Teoreettinen viitekehys koostui sisältömarkkinoinnista, TikTokista sosiaalisen median alustana ja Z-sukupolvesta. Sisältömarkkinoinnissa keskityttiin sisällön tuottamiseen ja sosiaalisen median markkinointiin sekä videomarkkinointiin. Työssä kartoitettiin Z-sukupolven kulutuskäyttäytymistä sekä sukupolven suhdetta sosiaalisen median alusta TikTokiin. TikTokin osalta teoria keskittyi alustan toimintaan, sen algoritmiin sekä markkinointimahdollisuuksiin.
Työn toiminnallinen osuus koostui benchmarking vertailusta sekä TikTok-sisällön ideoinnista ja suunnittelusta. Benchmarking vertailua tehtiin saman kaltaisen brändin ja kohderyhmän omaavaan isompaan yritykseen, jonka TikTok-tiliä ja sisältöä verrattiin toimeksiantajan tiliin. Vertailun sekä tietoperustan avulla luotiin alustalle sopivia ja kohderyhmää kiinnostavia kehitys- ja sisältöehdotuksia Smuuti Skin brändin TikTok tilille. Sisältökonsepteihin jaetut ideat koottiin kuukausittaiseksi sisältösuunnitelmaksi, joka helpottaa hyvän TikTok-sisällön ideointia ja tekemistä.
Työn toiminnallinen osuus koostui benchmarking vertailusta sekä TikTok-sisällön ideoinnista ja suunnittelusta. Benchmarking vertailua tehtiin saman kaltaisen brändin ja kohderyhmän omaavaan isompaan yritykseen, jonka TikTok-tiliä ja sisältöä verrattiin toimeksiantajan tiliin. Vertailun sekä tietoperustan avulla luotiin alustalle sopivia ja kohderyhmää kiinnostavia kehitys- ja sisältöehdotuksia Smuuti Skin brändin TikTok tilille. Sisältökonsepteihin jaetut ideat koottiin kuukausittaiseksi sisältösuunnitelmaksi, joka helpottaa hyvän TikTok-sisällön ideointia ja tekemistä.