Liiketoimintasuunnitelma Yritykselle X
Laurila, Matias (2024)
Laurila, Matias
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415207
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin liiketoimintasuunnitelma perustettavalle Yritys X:lle, joka on erikoistunut urheiluvaatteiden ja välineiden verkkomyyntiin. Opinnäytetyön toteutusmuotona oli toiminnallinen opinnäytetyö, jossa tehtiin yritykselle liiketoimintasuunnitelma. Työn viitekehyksenä teoriaosuudessa on yhtiömuodot, liiketoimintasuunnitelman sisältö, sekä Business Model Canvas -työkalu.
Liiketoimintasuunnitelma on keskeinen työkalu yrityksen menestykselliseen johtamiseen. Se on suunniteltu auttamaan yrittäjiä yritystoiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa, tarjoten selkeän polun tavoitteiden saavuttamiseksi. Vaikka suunnitelma laaditaan useimmiten yrityksen perustamisen yhteydessä, on tärkeää päivittää sitä säännöllisesti toimintaympäristön muutosten mukaisesti. Liiketoimintasuunnitelma kattaa yksityiskohtaisesti yrityksen liikeidean, strategian, markkinointi- ja myyntistrategiat sekä arvioi mahdolliset riskit, varmistaen, että yritys pystyy navigoimaan haastavassakin ympäristössä.
Tämän työn tavoitteena oli luoda urheiluvaate- ja -välineyritykselle liiketoimintasuunnitelma, joka tukee yrityksen strategista suunnittelua ja on hyödyllinen mahdollisten rahoittajien houkuttelemisessa. Suunnitelma keskittyy yhtiömuotojen tarkasteluun ja sisältää liiketoimintasuunnitelman aputyökaluina SWOT-analyysin ja Business Model Canvasin (BMC), tarjoten näkemyksiä markkinointistrategioista ja riskienhallinnasta. Rahoitusstrategiat on myös käsitelty, jotta yritys voi esitellä itsensä vakuuttavasti sijoittajille.
Liiketoimintasuunnitelma on keskeinen työkalu yrityksen menestykselliseen johtamiseen. Se on suunniteltu auttamaan yrittäjiä yritystoiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa, tarjoten selkeän polun tavoitteiden saavuttamiseksi. Vaikka suunnitelma laaditaan useimmiten yrityksen perustamisen yhteydessä, on tärkeää päivittää sitä säännöllisesti toimintaympäristön muutosten mukaisesti. Liiketoimintasuunnitelma kattaa yksityiskohtaisesti yrityksen liikeidean, strategian, markkinointi- ja myyntistrategiat sekä arvioi mahdolliset riskit, varmistaen, että yritys pystyy navigoimaan haastavassakin ympäristössä.
Tämän työn tavoitteena oli luoda urheiluvaate- ja -välineyritykselle liiketoimintasuunnitelma, joka tukee yrityksen strategista suunnittelua ja on hyödyllinen mahdollisten rahoittajien houkuttelemisessa. Suunnitelma keskittyy yhtiömuotojen tarkasteluun ja sisältää liiketoimintasuunnitelman aputyökaluina SWOT-analyysin ja Business Model Canvasin (BMC), tarjoten näkemyksiä markkinointistrategioista ja riskienhallinnasta. Rahoitusstrategiat on myös käsitelty, jotta yritys voi esitellä itsensä vakuuttavasti sijoittajille.