5-vuotiaan lapsen kuulon tutkiminen lasten neuvolassa – opetusvideo Duodecim Hoitotyön tietokantaan
Alanko, Riikka; Tiihonen, Jenna (2024)
Alanko, Riikka
Tiihonen, Jenna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314839
Tiivistelmä
Tämän yhteiskehittämispohjaisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa viisivuotiaan lapsen kuulon tutkimista havainnollistava opetusvideo Duodecim Hoitotyön tietokantaan videot/ohjeita hoitotyöhön -osioon. Opetusvideon tavoitteena oli tukea ja helpottaa terveydenhuollon ammattilaisten ja alan opiskelijoiden työskentelyä ja perehtymistä viisivuotiaan lapsen kuulon tutkimiseen. Video on tietokannassa kaikkien sen käyttäjien saatavilla. Videon sisältö perustuu tutkittuun tietoon, jota on tarkasteltu lähteiden luotettavuuskriteerit huomioiden. Videon julkaisupäätös tehtiin valmiin tuotoksen perusteella 4/2024.
Opinnäytetyön onnistumista arvioitiin yhdessä toimeksiantajan sekä terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa. Laurean terveydenhoitajaopiskelija ryhmälle järjestettiin yhteiskehittämisen työpaja, jossa opiskelijat saivat osallistua videon kehittämiseen videon suunnitteluvaiheessa. Työpajassa he saivat tuoda esille omia mielipiteitään onnistuneesta ja epäonnistuneesta opetusvideosta sekä antaa kehittämisideoita tulevaan opetusvideoon. Opiskelijoille järjestettyyn työpajaan osallistui 27 opiskelijaa. Videon kuvauksessa huomioitiin saadut palautteet. Videolla kuvattiin tiiviisti viisivuotiaan lapsen kuulon tutkimuksen sisältö ja kerrottiin, mitä tutkimuksella voidaan havaita. Jatkokehittämisehdotuksena aiheeseen voisi olla opetusvideo, joka havainnollistaa leikkiaudiometritutkimuksen suorittamisen ja lapsen ohjauksen.
Opinnäytetyön onnistumista arvioitiin yhdessä toimeksiantajan sekä terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa. Laurean terveydenhoitajaopiskelija ryhmälle järjestettiin yhteiskehittämisen työpaja, jossa opiskelijat saivat osallistua videon kehittämiseen videon suunnitteluvaiheessa. Työpajassa he saivat tuoda esille omia mielipiteitään onnistuneesta ja epäonnistuneesta opetusvideosta sekä antaa kehittämisideoita tulevaan opetusvideoon. Opiskelijoille järjestettyyn työpajaan osallistui 27 opiskelijaa. Videon kuvauksessa huomioitiin saadut palautteet. Videolla kuvattiin tiiviisti viisivuotiaan lapsen kuulon tutkimuksen sisältö ja kerrottiin, mitä tutkimuksella voidaan havaita. Jatkokehittämisehdotuksena aiheeseen voisi olla opetusvideo, joka havainnollistaa leikkiaudiometritutkimuksen suorittamisen ja lapsen ohjauksen.