Brändiviestinnän suunnittelu palvelumuotoilun keinoin
Makkonen, Nella (2024)
Makkonen, Nella
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415327
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella toimeksiantajan, remontti- ja rakennusliike Tee-Mun Remontti Oy:n brändiviestintää palvelumuotoilun keinoin. Tutkimuksen pohjalta luotiin toimeksiantajalle brändikäsikirja, joka ohjaa yrityksen kaikkea brändiviestintää. Tutkimuksessa sovellettiin palvelumuotoilulle tyypillisiä keinoja, kuten asiakaskartoitusta ja yhteiskehittämistä. Palvelumuotoilun avulla voidaan suunnitella asiakaslähtöisempää brändiviestintää, sillä suunnittelu pohjautuu asiakkaiden aitoihin tarpeisiin ja toiveisiin.
Tutkimuksen viitekehyksessä käsitellään brändiviestintää, brändiä ja sen arvoa. Viitekehyksessä esitellään brändi-identiteetin osa-alueet, joihin kuuluu myös brändikäsikirjassa määriteltävä brändin visuaalinen identiteetti. Viitekehyksessä kerrotaan brändikäsikirjan tarkoitus ja syvennytään brändikäsikirjan rakenteeseen aiheesta aiemmin tehtyjen tutkimusten kautta. Viitekehyksessä esitellään brändiviestinnän kolmivaiheinen malli. Mallin mukaan asiakassuhde perustuu vuoropuheluun asiakkaan kanssa.
Tutkimuksen menetelmänä käytettiin teemahaastattelua, sillä tutkimuksella haluttiin kartoittaa asiakkaiden nykyistä brändimielikuvaa yrityksestä Tee-Mun Remontti Oy ja valita brändikäsikirjaan sisällytettävät asiat. Otantamenetelmä oli harkinnanvarainen otanta ja haastatteluaineisto kerättiin helmikuun 2024 aikana. Asiakashaastatteluiden kautta voitiin syventää tietoa brändimielikuvasta ja brändiviestinnästä, sekä löytää syy-seuraussuhteita huomioiden kontekstisuus. Laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli ensisijaisesti aiheen syvällinen ymmärtäminen tilastollisten yleistysten sijaan.
Haastatteluaineiston ja kirjallisuusosassa esitetyn brändiviestinnän teorian mukaan voidaan osoittaa, että brändiviestinnän ja brändikäsikirjan yhteissuunnittelu yhdessä asiakkaiden kanssa on ratkaisu brändiviestinnän suunnitteluun palvelumuotoilun keinoin. Tutkimuksen tulosten mukaan brändiviestintää ohjaavan brändikäsikirjan tärkeimmät elementit ovat visuaalinen identiteetti ja siihen liittyvät ohjeistukset ja brändin arvot. Brändikäsikirja toimii oppaana yhtenäisen brändiviestinnän suunnittelussa, ja asiakaskartoituksen kautta saadut tulokset auttavat toimeksiantajaa asiakaslähtöisemmässä brändiviestinnässä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää uuden brändin viestinnän suunnittelussa ja lokaalilla tasolla toimivan yrityksen brändikäsikirjan luomisessa.
Tutkimuksen viitekehyksessä käsitellään brändiviestintää, brändiä ja sen arvoa. Viitekehyksessä esitellään brändi-identiteetin osa-alueet, joihin kuuluu myös brändikäsikirjassa määriteltävä brändin visuaalinen identiteetti. Viitekehyksessä kerrotaan brändikäsikirjan tarkoitus ja syvennytään brändikäsikirjan rakenteeseen aiheesta aiemmin tehtyjen tutkimusten kautta. Viitekehyksessä esitellään brändiviestinnän kolmivaiheinen malli. Mallin mukaan asiakassuhde perustuu vuoropuheluun asiakkaan kanssa.
Tutkimuksen menetelmänä käytettiin teemahaastattelua, sillä tutkimuksella haluttiin kartoittaa asiakkaiden nykyistä brändimielikuvaa yrityksestä Tee-Mun Remontti Oy ja valita brändikäsikirjaan sisällytettävät asiat. Otantamenetelmä oli harkinnanvarainen otanta ja haastatteluaineisto kerättiin helmikuun 2024 aikana. Asiakashaastatteluiden kautta voitiin syventää tietoa brändimielikuvasta ja brändiviestinnästä, sekä löytää syy-seuraussuhteita huomioiden kontekstisuus. Laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli ensisijaisesti aiheen syvällinen ymmärtäminen tilastollisten yleistysten sijaan.
Haastatteluaineiston ja kirjallisuusosassa esitetyn brändiviestinnän teorian mukaan voidaan osoittaa, että brändiviestinnän ja brändikäsikirjan yhteissuunnittelu yhdessä asiakkaiden kanssa on ratkaisu brändiviestinnän suunnitteluun palvelumuotoilun keinoin. Tutkimuksen tulosten mukaan brändiviestintää ohjaavan brändikäsikirjan tärkeimmät elementit ovat visuaalinen identiteetti ja siihen liittyvät ohjeistukset ja brändin arvot. Brändikäsikirja toimii oppaana yhtenäisen brändiviestinnän suunnittelussa, ja asiakaskartoituksen kautta saadut tulokset auttavat toimeksiantajaa asiakaslähtöisemmässä brändiviestinnässä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää uuden brändin viestinnän suunnittelussa ja lokaalilla tasolla toimivan yrityksen brändikäsikirjan luomisessa.