Mielen hyvinvoinnin merkitys ammatillisissa opinnoissa
Kortesmäki, Miina (2024)
Kortesmäki, Miina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415283
Tiivistelmä
Opiskelijoiden keskuudessa mielen hyvinvointiin liittyvät ongelmat ovat lisääntyneet merkittävästi. Koulutuksen katsotaan vahvistavan yksilön hyvinvointia, mutta samaan aikaan mielen hyvinvoinnin haasteilla on selkeä yhteys opiskelukykyyn ja opintojen keskeytykseen. Tutkimusten avulla on pystytty osoittamaan, että sosiaalisilla suhteilla, yhteisöllisyydellä ja elämänhallinnalla on mielen hyvinvointia tukevia vaikutuksia. Vuonna 2018 toteutetussa ammatillisen koulutuksen reformissa korostetut yksilön itseohjautuvuus sekä opintojen henkilökohtaistaminen ovat johtaneet tilanteeseen, jossa työ- ja elinkeinoelämän tarpeet ja vaatimukset lisäävät tarvetta mielen hyvinvointia ja opinnoissa etenemistä tukevien tekijöiden kartoittamiselle ja hyödyntämiselle.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ammatillisia opintoja suorittavien opiskelijoiden mielen hyvinvointiin liittyviä tekijöitä ja niiden merkitystä opiskeluissa suoriutumiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota ammatillisessa koulutuksessa työskenteleville sovellettavaa tietoa ja sovellettavia tuloksia opiskelijoiden mielen hyvinvointia tukevaan suunnittelun, laadulliseen kehittämiseen sekä opiskelijan roolin vahvistamiseen. Opinnäytetyö toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena.
Tulokset osoittavat mielen hyvinvointia ja opintojen etenemistä tukevien tekijöiden rakentuvan kolmesta osatekijästä, toimijat, motivaatio ja teemat. Mielen hyvinvoinnin tukeminen tapahtuu neljän toimijan, opiskelijan, organisaation, työelämän sekä yhteiskunnallisen tason symbioosissa ja keskinäisessä myötävaikutuksessa. Motivaatio näyttäytyy tulosten pohjalta mielen hyvinvoinnin edellytyksenä. Mielen hyvinvointia rakentavat teemat kohdistuvat puolestaan toimintaan ja opiskeluprosessiin. Teemoja ovat: yhteenkuuluvuus, merkityksellisyys, elämänhallinta, roolit, ohjaus ja tuki, jatkuvuus sekä vuorovaikutus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ammatillisia opintoja suorittavien opiskelijoiden mielen hyvinvointiin liittyviä tekijöitä ja niiden merkitystä opiskeluissa suoriutumiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota ammatillisessa koulutuksessa työskenteleville sovellettavaa tietoa ja sovellettavia tuloksia opiskelijoiden mielen hyvinvointia tukevaan suunnittelun, laadulliseen kehittämiseen sekä opiskelijan roolin vahvistamiseen. Opinnäytetyö toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena.
Tulokset osoittavat mielen hyvinvointia ja opintojen etenemistä tukevien tekijöiden rakentuvan kolmesta osatekijästä, toimijat, motivaatio ja teemat. Mielen hyvinvoinnin tukeminen tapahtuu neljän toimijan, opiskelijan, organisaation, työelämän sekä yhteiskunnallisen tason symbioosissa ja keskinäisessä myötävaikutuksessa. Motivaatio näyttäytyy tulosten pohjalta mielen hyvinvoinnin edellytyksenä. Mielen hyvinvointia rakentavat teemat kohdistuvat puolestaan toimintaan ja opiskeluprosessiin. Teemoja ovat: yhteenkuuluvuus, merkityksellisyys, elämänhallinta, roolit, ohjaus ja tuki, jatkuvuus sekä vuorovaikutus.