OHO-ohjaaja kuulolla, kuulemassa ja kuuntelemassa : Opettajien ja opiskelijoiden merkitykselliset kohtaamiset korkeakouluopintojen aikana
Harakkamäki, Liisa; Koskinen, Raija; Korhonen, Mari; Niemelä, Jonna; Salminen, Merja; Sjelvgren, Jesse (2024)
Harakkamäki, Liisa
Koskinen, Raija
Korhonen, Mari
Niemelä, Jonna
Salminen, Merja
Sjelvgren, Jesse
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-851-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-851-0
Tiivistelmä
Vuosien varrella opettajat ovat keskustelleet paljon opiskelijoiden ohjauksesta opintojen eri vaiheissa. Sosionomikoulutuksessa on käytetty erilaisia malleja harjoitteluiden ja opinnäytetyön ohjaukseen. Näihin ohjausratkaisuihin on sisältynyt jossain määrin myös opiskelijoiden hyvinvoinnin tukeminen ja opiskelijoiden strukturoidummat ohjauskohtaamiset. Opiskelijaryhmien kasvu liittyen korkeakoulurahoitukseen muutoksiin sekä käytännön opetustoiminnassa koettu huoli opiskelijoiden jaksamisesta ovat nostaneet hyvinvoinnin teemat aiempaa vahvemmin esille keskusteluissa.
Hämeen ammattikorkeakoulun sosionomikoulutuksessa opiskelijoiden ohjausta toteutetaan OHO-ohjausmallin (opiskelu, harjoittelu, opinnäytetyö) mukaisesti. Opiskelijoiden ohjaus heidän ammatillisessa kasvussaan, harjoitteluissaan ja opinnäytetyössään on keskeistä sosionomin (AMK) koulutuksessa.
Tässä julkaisussa kuvataan OHO-mallin syntyä, kokemuksia sen hyödyntämisestä ja edelleen kehittämisestä. Julkaisu koostuu pidemmistä teksteistä ja kolmesta podcast-keskustelusta.
Hämeen ammattikorkeakoulun sosionomikoulutuksessa opiskelijoiden ohjausta toteutetaan OHO-ohjausmallin (opiskelu, harjoittelu, opinnäytetyö) mukaisesti. Opiskelijoiden ohjaus heidän ammatillisessa kasvussaan, harjoitteluissaan ja opinnäytetyössään on keskeistä sosionomin (AMK) koulutuksessa.
Tässä julkaisussa kuvataan OHO-mallin syntyä, kokemuksia sen hyödyntämisestä ja edelleen kehittämisestä. Julkaisu koostuu pidemmistä teksteistä ja kolmesta podcast-keskustelusta.