Kuntosaliyrityksen kannattavuuden parantaminen
Mällinen, Ella-Maaria (2024)
Mällinen, Ella-Maaria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415414
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kannattavuuden parantaminen liikunta-alan yrityksessä. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää, mitkä olisivat keinoja kannattavuuden palauttamiseksi ja parantamiseksi. Tavoitteena oli löytää sopivia kehitysehdotuksia toimeksiantajalle.
Tutkimus toteutettiin tutkimuksellisena kehitystyönä. Tutkimusaineistoksi valittiin primääriaineistona toimeksiantajan tuloslaskelma ja tase muutamalta vuodelta. Niistä koostettiin sekundääriaineistona herkkyysanalyysi, jonka pohjalta erilaiset havainnot tehtiin. Opinnäytetyössä selvitettiin toimeksiantajayrityksen kannattavuuden taso ja verrattiin sitä muihin saman alan yrityksiin.
Tutkimuksesta selvisi, että vaikka toimeksiantajayrityksen liikevoittoprosentti ja kannattavuuden taso on heikentynyt, on yrityksen taloudellinen tilanne vakaa. Yrityksen taloudelliselle ja liiketoiminnalliselle kasvulle nähtiin olevan mahdollisuuksia.
Opinnäytetyössä tultiin siihen johtopäätökseen, että kannattavuuden parantamiseksi kannattaa tehdä muutoksia. Hintojen vuotuinen päivittäminen inflaation mukaisesti voisi olla keino pitää kannattavuuden tasoa yllä. Alalla nähtiin olevan kovaa kilpailua, joten hintojen nostamisessa tulisi kuitenkin olla varovainen. Jatkotutkimusaiheeksi ehdotettiin, että markkinointikustannusten vertaaminen niistä saatavaan lisämyyntiin kannattaa selvittää.
Tutkimus toteutettiin tutkimuksellisena kehitystyönä. Tutkimusaineistoksi valittiin primääriaineistona toimeksiantajan tuloslaskelma ja tase muutamalta vuodelta. Niistä koostettiin sekundääriaineistona herkkyysanalyysi, jonka pohjalta erilaiset havainnot tehtiin. Opinnäytetyössä selvitettiin toimeksiantajayrityksen kannattavuuden taso ja verrattiin sitä muihin saman alan yrityksiin.
Tutkimuksesta selvisi, että vaikka toimeksiantajayrityksen liikevoittoprosentti ja kannattavuuden taso on heikentynyt, on yrityksen taloudellinen tilanne vakaa. Yrityksen taloudelliselle ja liiketoiminnalliselle kasvulle nähtiin olevan mahdollisuuksia.
Opinnäytetyössä tultiin siihen johtopäätökseen, että kannattavuuden parantamiseksi kannattaa tehdä muutoksia. Hintojen vuotuinen päivittäminen inflaation mukaisesti voisi olla keino pitää kannattavuuden tasoa yllä. Alalla nähtiin olevan kovaa kilpailua, joten hintojen nostamisessa tulisi kuitenkin olla varovainen. Jatkotutkimusaiheeksi ehdotettiin, että markkinointikustannusten vertaaminen niistä saatavaan lisämyyntiin kannattaa selvittää.