Työhyvinvointia tunnetaitoja vahvistamalla : työhyvinvointikortit työhyvinvoinnin edistämiseksi ikääntyneiden parissa työskenteleville
Nurkkala, Sonja; Roininen, Laura (2024)
Nurkkala, Sonja
Roininen, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415517
Tiivistelmä
Ikääntyneiden parissa tehtävän työn kuormittavuuden takia työhyvinvoinnin merkitys korostuu. Sosiaali- ja terveysalalla tehtävän vaativan työn vuoksi tarvitaan tunnetaitoja ja niitä tulisi harjoitella. Tunnetaitojen vahvistamisella on todettu olevan yhteys työhyvinvointiin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ikääntyneiden parissa työskentelevien työntekijöiden työhyvinvointiin liittyviä tarpeita ja näkemyksiä tunnetaitojen näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä ymmärrystä tunnetaitojen merkityksestä ikääntyneiden parissa työskentelevien työntekijöiden työhyvinvoinnin edistämiseksi.
Opinnäytetyö oli osallistava, työelämälähtöinen tutkimuksellinen kehittämistyö. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusotteella ja lähestymistapa oli osallistava toimintatutkimus. Opinnäytetyössä oli myös määrällisen tutkimuksen piirteitä. Aineistonkeruumenetelmät olivat kysely ja ideointi- ja ratkaisuryhmät. Kerätyn aineiston ja teorian pohjalta luotiin tunnetaitoja korostavat pilotointityöhyvinvointikortit. Opinnäytetyöhön osallistuneet työntekijät testasivat pilotointityöhyvinvointikortteja innopajoissa sekä työyhteisössä opinnäytetyöprosessin aikana.
Opinnäytetyön tulosten mukaan ikääntyneiden parissa työskentelevien työntekijöiden työhyvinvointiin panostettiin melko vähän. Työntekijät kokivat tunnetaidoilla olevan myönteisiä vaikutuksia työhyvinvointiin, tunnetaidot koettiin tärkeänä voimavarana työelämässä ja tunnejohtamisella nähtiin olevan suuri vaikutus työntekijöiden työhyvinvointiin. Pilotointityöhyvinvointikortit koettiin toimivana työvälineenä edistämään työhyvinvointia. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi tunnetaitoja korostavat työhyvinvointikortit. Due to the stressful nature of work with older people, the importance of well-being at work is emphasized. The demanding nature of work in the social and health care sec-tor requires emotional skills, which should be practised. Strengthening emotional skills appears to be linked to well-being at work. The purpose of this thesis was to explore the needs and views of employees working with older people in relation to well-being at work from the perspective of emotional skills. The aim of the thesis was to increase understanding about the importance of emotional skills in promoting well-being at work among employees working with older people.
This thesis, a participatory work-life oriented, research-based development activity, was implemented through qualitative research and the approach was participatory action research. The thesis also included features of quantitative research. The data collection methods consisted of a survey and brainstorming and solution-oriented group activities. Based on the collected data and theory, a pilot version of the well-being at work cards emphasizing emotional skills were created. The employees involved in this thesis tested the pilot cards in the workshops and in the work community during the thesis process.
Based on the thesis results, relatively little was invested in the well-being at work among employees working with older people. The employees perceived that emotional skills have positive effects on well-being at work and they are an important resource in work life and emotional management has a major impact on well-being at work. The pilot
version of the well-being at work cards was seen as an effective tool for promoting well-being at work. The output of the thesis was the creation of well-being at work cards emphasizing emotional skills.
Opinnäytetyö oli osallistava, työelämälähtöinen tutkimuksellinen kehittämistyö. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusotteella ja lähestymistapa oli osallistava toimintatutkimus. Opinnäytetyössä oli myös määrällisen tutkimuksen piirteitä. Aineistonkeruumenetelmät olivat kysely ja ideointi- ja ratkaisuryhmät. Kerätyn aineiston ja teorian pohjalta luotiin tunnetaitoja korostavat pilotointityöhyvinvointikortit. Opinnäytetyöhön osallistuneet työntekijät testasivat pilotointityöhyvinvointikortteja innopajoissa sekä työyhteisössä opinnäytetyöprosessin aikana.
Opinnäytetyön tulosten mukaan ikääntyneiden parissa työskentelevien työntekijöiden työhyvinvointiin panostettiin melko vähän. Työntekijät kokivat tunnetaidoilla olevan myönteisiä vaikutuksia työhyvinvointiin, tunnetaidot koettiin tärkeänä voimavarana työelämässä ja tunnejohtamisella nähtiin olevan suuri vaikutus työntekijöiden työhyvinvointiin. Pilotointityöhyvinvointikortit koettiin toimivana työvälineenä edistämään työhyvinvointia. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi tunnetaitoja korostavat työhyvinvointikortit.
This thesis, a participatory work-life oriented, research-based development activity, was implemented through qualitative research and the approach was participatory action research. The thesis also included features of quantitative research. The data collection methods consisted of a survey and brainstorming and solution-oriented group activities. Based on the collected data and theory, a pilot version of the well-being at work cards emphasizing emotional skills were created. The employees involved in this thesis tested the pilot cards in the workshops and in the work community during the thesis process.
Based on the thesis results, relatively little was invested in the well-being at work among employees working with older people. The employees perceived that emotional skills have positive effects on well-being at work and they are an important resource in work life and emotional management has a major impact on well-being at work. The pilot
version of the well-being at work cards was seen as an effective tool for promoting well-being at work. The output of the thesis was the creation of well-being at work cards emphasizing emotional skills.