Ruotsista tuotavien autojen maahantuonnin kehittäminen
Saarela, Arttu (2024)
Saarela, Arttu
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615817
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan Ruotsista tuotavan auton maahantuonnin prosessia ja kehittämistä, keskittyen erityisesti kuluttajien kokemuksiin ja näkemyksiin. Tutkimuksen taustana on Ruotsin käytettyjen autojen markkinoiden suuri suosio Suomessa. Nämä tuontiautot tarjoavat laajan valikoiman malleja ja varusteita sekä kilpailukykyisiä hintoja. Tutkimusongelmana on selvittää, miten käytetyn auton tuontiprosessia Ruotsista Suomeen voidaan tehostaa ja helpottaa kuluttajien näkökulmasta. Tämän selvittämiseksi tutkimus pyrkii saamaan ymmärryksen kuluttajien päätöksentekoprosesseista, logistisista haasteista ja lainsäädännöllisistä vaatimuksista liittyen auton maahantuontiin.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu kuluttajakäyttäytymisen teorioiden, auton maahantuonnin logististen ja lainsäädännöllisten prosessien sekä asiakaskokemuksen merkityksen ympärille. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista lähestymistapaa, jossa keskeinen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastattelut suoritettiin seitsemän eri elämäntilanteissa olevien kuluttajien kanssa, jotka olivat joko harkinneet auton maahantuomista Ruotsista tai jo maahantuoneet sellaisen.
Tutkimus paljasti, että auton maahantuontiprosessi Ruotsista Suomeen koetaan pääosin suoraviivaisena, mutta siihen liittyy useita haasteita, kuten tiedon saatavuuden puute ja logistiset sekä byrokraattiset vaikeudet. Haastateltavat arvostivat Ruotsin markkinoiden tarjoamaa hinta- ja varustetasoa sekä laajaa automallien valikoimaa, jotka motivoivat heitä tuontipäätöksessä. Tutkimuksen johtopäätöksissä suositellaan parannuksia informaation saatavuuteen, selkeämpiin ohjeistuksiin ja tukipalveluihin, jotta maahantuontiprosessi olisi kuluttajille entistä sujuvampaa ja vaivattomampaa. Tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa niin kuluttajille kuin alan toimijoillekin auttaen heitä ymmärtämään paremmin maahantuonnin nykytilaa ja kehittämismahdollisuuksia.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu kuluttajakäyttäytymisen teorioiden, auton maahantuonnin logististen ja lainsäädännöllisten prosessien sekä asiakaskokemuksen merkityksen ympärille. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista lähestymistapaa, jossa keskeinen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastattelut suoritettiin seitsemän eri elämäntilanteissa olevien kuluttajien kanssa, jotka olivat joko harkinneet auton maahantuomista Ruotsista tai jo maahantuoneet sellaisen.
Tutkimus paljasti, että auton maahantuontiprosessi Ruotsista Suomeen koetaan pääosin suoraviivaisena, mutta siihen liittyy useita haasteita, kuten tiedon saatavuuden puute ja logistiset sekä byrokraattiset vaikeudet. Haastateltavat arvostivat Ruotsin markkinoiden tarjoamaa hinta- ja varustetasoa sekä laajaa automallien valikoimaa, jotka motivoivat heitä tuontipäätöksessä. Tutkimuksen johtopäätöksissä suositellaan parannuksia informaation saatavuuteen, selkeämpiin ohjeistuksiin ja tukipalveluihin, jotta maahantuontiprosessi olisi kuluttajille entistä sujuvampaa ja vaivattomampaa. Tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa niin kuluttajille kuin alan toimijoillekin auttaen heitä ymmärtämään paremmin maahantuonnin nykytilaa ja kehittämismahdollisuuksia.