Turha työ hukkaan
Saarikko, Janne-Juhani (2024)
Saarikko, Janne-Juhani
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415486
Tiivistelmä
Logistiikkalaitoksen Järjestelmäkeskuksen ilmajärjestelmäosaston tiedustelu-, valvonta ja johtamisjärjestel mäalan asiantuntijasektorit tuottavat ilmavoimien tarpeisiin teknisiä suorituskykyratkaisuja. Suomen liityt tyä puolustusliitto Natoon ja uudet F-35 -monitoimihävittäjät tuovat uusia vaatimuksia näille asiantuntija sektoreille. Tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan asiantuntijaorganisaation tuotannon tehokkuutta ja
kykyä toteuttamaan tehtäviään myös toimintaympäristön muutoksen jälkeen selvittämällä, mitä Lean-filo sofian mukaista hukkatyötä asiantuntijasektorilla tehtiin ja miten sitä voitaisiin poistaa.
Tutkimuksen alkuosassa muodostettiin teoriapohja Lean-filosofian määrittelemästä hukasta. Tätä teo riapohjaa hyödynnettiin asiantuntijasektorin Lean-filosofiaan perehdyttämiseen, jotta tutkimuksessa käsi teltävät hukat tunnistettaisiin ja ymmärrettäisiin samalla tavalla. Tutkimus tarkasteli asiantuntijaorganisaa tiota tapaustutkimuksen avulla ja hyödyntäen laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimuksen
tiedonkeruu toteutettiin erilaisissa ryhmätilaisuuksissa haastattelujen ja työpajatoiminnan avulla sekä eri laisissa luonnollisissa keskustelutilanteissa. Kohdeorganisaation asiantuntijat määrittivät itsenäisesti tunnis tamansa hukat ja niiden poistamissuunnitelmat. Myös erilaisia Lean-työkalujen hyödyntämistä tarkasteltiin
asiantuntijaorganisaation tuotannon tehokkuuden kehittämisen avuksi, mutta työkalujen käyttöönottoja ei
toteutettu.
Merkittävimmiksi hukan muodoiksi ilmeni odottamiseen, liikkeeseen ja henkilöstöön liittyvät hukat. Vaikka
hukkien kategoriat erosivat toisistaan, sama juurisyy näytteli merkittävää roolia näiden eri hukkamuotojen
syntymisessä. Kehittämisehdotuksena tuotiin esiin, että eri sidosryhmien välillä käytävää viestintää tulisi
kehittää. Ilmenneet tulokset verrattiin aiemmin määriteltyyn teoriaan tai aiheesta tehtyihin aiempiin tutki muksiin. Tutkimuksen alussa mainittua työtehtävien epätasaista jakautumista ei tutkimuksen aikana tunnis tettu niin voimakkaaksi kuin alussa oletettiin.
Tulokset edustavat tutkimuksen yksittäisen asiantuntijasektorin henkilöstön tulkintaa, mutta toimintaym päristön luonteen vuoksi tuloksia voidaan hyödyntää myös muilla asiantuntijasektoreilla toimeksiantajan
organisaatioissa.
kykyä toteuttamaan tehtäviään myös toimintaympäristön muutoksen jälkeen selvittämällä, mitä Lean-filo sofian mukaista hukkatyötä asiantuntijasektorilla tehtiin ja miten sitä voitaisiin poistaa.
Tutkimuksen alkuosassa muodostettiin teoriapohja Lean-filosofian määrittelemästä hukasta. Tätä teo riapohjaa hyödynnettiin asiantuntijasektorin Lean-filosofiaan perehdyttämiseen, jotta tutkimuksessa käsi teltävät hukat tunnistettaisiin ja ymmärrettäisiin samalla tavalla. Tutkimus tarkasteli asiantuntijaorganisaa tiota tapaustutkimuksen avulla ja hyödyntäen laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimuksen
tiedonkeruu toteutettiin erilaisissa ryhmätilaisuuksissa haastattelujen ja työpajatoiminnan avulla sekä eri laisissa luonnollisissa keskustelutilanteissa. Kohdeorganisaation asiantuntijat määrittivät itsenäisesti tunnis tamansa hukat ja niiden poistamissuunnitelmat. Myös erilaisia Lean-työkalujen hyödyntämistä tarkasteltiin
asiantuntijaorganisaation tuotannon tehokkuuden kehittämisen avuksi, mutta työkalujen käyttöönottoja ei
toteutettu.
Merkittävimmiksi hukan muodoiksi ilmeni odottamiseen, liikkeeseen ja henkilöstöön liittyvät hukat. Vaikka
hukkien kategoriat erosivat toisistaan, sama juurisyy näytteli merkittävää roolia näiden eri hukkamuotojen
syntymisessä. Kehittämisehdotuksena tuotiin esiin, että eri sidosryhmien välillä käytävää viestintää tulisi
kehittää. Ilmenneet tulokset verrattiin aiemmin määriteltyyn teoriaan tai aiheesta tehtyihin aiempiin tutki muksiin. Tutkimuksen alussa mainittua työtehtävien epätasaista jakautumista ei tutkimuksen aikana tunnis tettu niin voimakkaaksi kuin alussa oletettiin.
Tulokset edustavat tutkimuksen yksittäisen asiantuntijasektorin henkilöstön tulkintaa, mutta toimintaym päristön luonteen vuoksi tuloksia voidaan hyödyntää myös muilla asiantuntijasektoreilla toimeksiantajan
organisaatioissa.