Tietokoneiden käyttöaste ammattikoulussa : case Careeria
Koskelainen, Jesse (2024)
Koskelainen, Jesse
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415313
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tietokoneiden käyttöastetta ammattikoulussa ja sitä kautta löytää mahdollisia kustannussäästöjä. Tutkimus toteutettiin Case Careeria - tapaustutkimuksena.
Opinnäytetyössä keskityttiin kolmeen tutkimuskysymykseen:
Millainen käyttöaste tietokoneilla on eri opetustiloissa?
Millaisia kustannussäästöjä on mahdollista saada?
Millä tavoin oppivelvolliset mieluiten käyttävät tietokoneita opiskeluissaan?
Tutkimus yhdisti kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä. Kvantitatiivinen osuus perustui tietokoneiden käyttöasteen mittaamiseen Sassafras-ohjelmistolla vuoden 2023 kevät- ja syyslukukauden ajan. Kvalitatiivinen osuus perustui opettajien ja opiskelijoiden haastatteluihin kahden kuukauden aikavälillä (1.11-31.12.2023).
Tulokset osoittivat, että tietokoneiden käyttöaste vaihteli huomattavasti eri luokkatilojen välillä sekä ajankohdan mukaan. Kevätkaudella tietokoneiden käyttöaste oli alhaisempi johtuen opiskelijoiden työharjoitteluista, kun taas syyskaudella tietokoneiden käyttöaste nousi merkittävästi yhteisten tutkinnon osien lisääntyneen tietokoneiden käyttötarpeiden vuoksi.
Tietokoneiden käyttöasteen analysointi paljasti, että yhdestä kannettavien tietokoneiden kaapista voitaisiin luopua, mikä toisi arviolta noin 12 000 euron säästöt uusimiskustannuksissa sekä vähentäisi ylläpitokustannuksia.
Opiskelijoiden mieltymyksistä tietokoneiden käytöstä ei saatu yhteneväistä vastausta. Osa opiskelijoista suosivat omia tietokoneitaan, kun taas toiset pitivät koulun tarjoamia tietokoneita parempina. Tämä vaihteli yksilöllisten mieltymysten ja taloudellisten tilanteiden mukaan.
Tutkimuksen johtopäätöksenä on, että tietokoneiden käyttöastetta voidaan parantaa optimoimalla laitehankinnat ja hyödyntämällä olemassa olevia resursseja tehokkaammin. Näin on mahdollista saavuttaa merkittäviä kustannussäästöjä samalla, kun opiskelijoille tarjotaan tarkoituksenmukaiset työvälineet oppimiseen.
Opinnäytetyössä keskityttiin kolmeen tutkimuskysymykseen:
Millainen käyttöaste tietokoneilla on eri opetustiloissa?
Millaisia kustannussäästöjä on mahdollista saada?
Millä tavoin oppivelvolliset mieluiten käyttävät tietokoneita opiskeluissaan?
Tutkimus yhdisti kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä. Kvantitatiivinen osuus perustui tietokoneiden käyttöasteen mittaamiseen Sassafras-ohjelmistolla vuoden 2023 kevät- ja syyslukukauden ajan. Kvalitatiivinen osuus perustui opettajien ja opiskelijoiden haastatteluihin kahden kuukauden aikavälillä (1.11-31.12.2023).
Tulokset osoittivat, että tietokoneiden käyttöaste vaihteli huomattavasti eri luokkatilojen välillä sekä ajankohdan mukaan. Kevätkaudella tietokoneiden käyttöaste oli alhaisempi johtuen opiskelijoiden työharjoitteluista, kun taas syyskaudella tietokoneiden käyttöaste nousi merkittävästi yhteisten tutkinnon osien lisääntyneen tietokoneiden käyttötarpeiden vuoksi.
Tietokoneiden käyttöasteen analysointi paljasti, että yhdestä kannettavien tietokoneiden kaapista voitaisiin luopua, mikä toisi arviolta noin 12 000 euron säästöt uusimiskustannuksissa sekä vähentäisi ylläpitokustannuksia.
Opiskelijoiden mieltymyksistä tietokoneiden käytöstä ei saatu yhteneväistä vastausta. Osa opiskelijoista suosivat omia tietokoneitaan, kun taas toiset pitivät koulun tarjoamia tietokoneita parempina. Tämä vaihteli yksilöllisten mieltymysten ja taloudellisten tilanteiden mukaan.
Tutkimuksen johtopäätöksenä on, että tietokoneiden käyttöastetta voidaan parantaa optimoimalla laitehankinnat ja hyödyntämällä olemassa olevia resursseja tehokkaammin. Näin on mahdollista saavuttaa merkittäviä kustannussäästöjä samalla, kun opiskelijoille tarjotaan tarkoituksenmukaiset työvälineet oppimiseen.