Yläkouluikäisten fyysisen aktiivisuuden lisääminen välitunneilla
Koponen, Veeti; Ruotsalainen, Matias (2024)
Koponen, Veeti
Ruotsalainen, Matias
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715979
Tiivistelmä
Vähäinen liikunta on neljänneksi suurin riskitekijä ihmisten hyvinvoinnille maailmanlaajuisesti. Liikuntasuositusten mukaan kaikkien 7–17-vuotiaiden tulisi liikkua päivittäin vähintään 60 minuuttia. Suomessa 13-vuotiaista 32 % saavutti liikuntasuosituksen ja 15-vuotiaista 19 %. Vain viidesosa 13–17-vuotiaista saavuttaa liikuntasuosituksen. Liikkumissuosituksen saavuttaminen olisi mahdollista koulupäivän aikana, mikäli lapsi tai nuori liikkuisi neljänä tai viitenä välituntina päivässä.
Ohjatut aktiviteetit ovat tutkitusti keino lisätä oppilaiden välituntiaktiivisuutta. Käytössä olevien tilojen ja materiaalin lisääminen lisää aktiivisuutta, koska oppilailla on enemmän mahdollisuuksia liikkua. Oppilaiden osallistaminen ja motivointi ovat myös keinoja, joilla välituntiaktiivisuuteen osallistujien määrää voidaan lisätä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietämystä yläkouluikäisten (13–17-vuotiaat) välituntiaktiivisuuden määrästä ja laadusta. Opinnäytteen tarkoituksena on myös selvittää, kuinka motivaatio vaikuttaa fyysiseen aktiivisuuteen ja kuinka oppilaita saisi aktivoitua välituntiaktiivisuuteen. Opinnäytteen tuotoksena syntyy opas, jossa on konkreettisia keinoja, sekä ohjeita välituntiaktiivisuuden lisäämiseksi.
Ohjatut aktiviteetit ovat tutkitusti keino lisätä oppilaiden välituntiaktiivisuutta. Käytössä olevien tilojen ja materiaalin lisääminen lisää aktiivisuutta, koska oppilailla on enemmän mahdollisuuksia liikkua. Oppilaiden osallistaminen ja motivointi ovat myös keinoja, joilla välituntiaktiivisuuteen osallistujien määrää voidaan lisätä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietämystä yläkouluikäisten (13–17-vuotiaat) välituntiaktiivisuuden määrästä ja laadusta. Opinnäytteen tarkoituksena on myös selvittää, kuinka motivaatio vaikuttaa fyysiseen aktiivisuuteen ja kuinka oppilaita saisi aktivoitua välituntiaktiivisuuteen. Opinnäytteen tuotoksena syntyy opas, jossa on konkreettisia keinoja, sekä ohjeita välituntiaktiivisuuden lisäämiseksi.