Louis Widmer -brändin profilointi nuoremmille kuluttajille Suomessa
Suoninen, Johanna (2024)
Suoninen, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415524
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Oy Transmeri Ab:n maahantuoman Louis Widmer-apteekkikosmetiikkabrändin brändi-imagoa, apteekkikosmetiikkatuotteiden valintaan ja arvostukseen liittyviä asioita. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada konkreettista ja ajankohtaista tietoa yhteistyökumppanin markkinoinnin ja tuotevalikoiman kehittämiseksi nuoremmille kohderyhmille, milleniaaleille ja Z-sukupolvelle. Tutkimusongelmana oli kuinka profiloida Louis Widmer-ihonhoitotuotteet pääasiallista kohderyhmää nuoremmalle asiakaskunnalle. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostettiin brändiä, apteekkikosmetiikkaa, milleniaalien ja Z-sukupolven erityispiirteiden, markkinointiviestinnän ja sosiaalisen median kirjallisuudesta ja verkkolähteistä.
Opinnäytetyön empiirinen tutkimus, joka toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin käyttäen avoimia kysymyksiä henkilökohtaisissa haastatteluissa. Tutkimuksen keskeisimpinä tuloksina saatiin tietoa 17–34-vuotiaiden naisten apteekkikosmetiikan ostokäyttäytymisestä, mielikuvia apteekkikosmetiikasta ja pakkauksista, halutunlaisesta markkinointiviestinnästä sekä näkemyksiä Louis Widmeristä brändinä ja miten siitä tehtäisiin nuoremmalle sukupolvelle houkuttelevampi. Tuloksista selvisi missä kanavissa Louis Widmeriä kannattaa markkinoida ja millainen asiakkaiden lähestymistapa on toimiva. Tulosten perusteella Transmeri sai kehitysehdotukset brändin Instagramissa ja TikTokissa kohdistettavaan markkinointiin ja viestin sävylle profiililtaan nuoremmille kuluttajille. Tuloksista selvisi myös, että milleniaalit ja Z-sukupolvi olisi arvostustekijöidensä ja mieltymystensä perusteella kiinnostunut Louis Widmerin nuoremmille kuluttajille suunnatusta tuoteryhmästä.
Opinnäytetyön empiirinen tutkimus, joka toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin käyttäen avoimia kysymyksiä henkilökohtaisissa haastatteluissa. Tutkimuksen keskeisimpinä tuloksina saatiin tietoa 17–34-vuotiaiden naisten apteekkikosmetiikan ostokäyttäytymisestä, mielikuvia apteekkikosmetiikasta ja pakkauksista, halutunlaisesta markkinointiviestinnästä sekä näkemyksiä Louis Widmeristä brändinä ja miten siitä tehtäisiin nuoremmalle sukupolvelle houkuttelevampi. Tuloksista selvisi missä kanavissa Louis Widmeriä kannattaa markkinoida ja millainen asiakkaiden lähestymistapa on toimiva. Tulosten perusteella Transmeri sai kehitysehdotukset brändin Instagramissa ja TikTokissa kohdistettavaan markkinointiin ja viestin sävylle profiililtaan nuoremmille kuluttajille. Tuloksista selvisi myös, että milleniaalit ja Z-sukupolvi olisi arvostustekijöidensä ja mieltymystensä perusteella kiinnostunut Louis Widmerin nuoremmille kuluttajille suunnatusta tuoteryhmästä.