Neuropsykiatrisen työn kehittäminen lastensuojelun sijaishuoltoyksikössä
Reima, Anu (2024)
Reima, Anu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415587
Tiivistelmä
Tässä päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä käsiteltiin neuropsykiatrisesti oireilevien ja traumataustaisten nuorten haasteita ja tukemista erilaisin menetelmin lastensuojelun sijaishuoltoyksikössä. Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tavoitteena oli menetelmien realisointi sekä neuropsykiatrisen työn kehittäminen ja näkyväksi tekeminen erityisesti työntekijöille, mutta myös nuorille lastensuojelun sijaishuoltoyksikössä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä traumainformoidusta työotteesta työn tueksi sekä antaa menetelmiä neuropsykiatrisesti oireilevien nuorten kanssa työskentelyyn. Opinnäytetyötä toteutettiin päiväkirjamuotoisesti kahdeksan viikon ajan reflektoimalla omaa työtä sekä kokoamalla menetelmiä työn tueksi.
Opinnäytetyöprosessin tuloksena saatiin lisättyä tietoisuutta traumainformoidusta työotteesta ja uutena menetelmänä tuotiin mm. nuorten kanssa käyttöön otettavan tuki- ja turvallisuussuunnitelma, jonka tarkoituksena on ehkäistä riskitilanteita.
Lisäksi vahvistettiin omaa osaamista, teorian hallintaa sekä ammatillista identiteettiä.
Kehittämisehdotuksena on, että menetelmiä ja tietoutta käytäisiin useammin läpi, varsinkin uusien työntekijöiden kanssa, jotta menetelmien hyödyt realisoituisivat. Lastensuojeluyksiköissä työskentelee usein keski-iältään hyvin nuoria työntekijöitä, ja yksikön asiakkaat ovat koko ajan muuttuneet haasteellisemmiksi, joten erityisosaamiseen liittyvää koulutusta olisi hyvä lisätä lastensuojeluyksiköihin. Ammattitaitoa lisäävää koulutusta ei koskaan voi olla liikaa.
Opinnäytetyöprosessin tuloksena saatiin lisättyä tietoisuutta traumainformoidusta työotteesta ja uutena menetelmänä tuotiin mm. nuorten kanssa käyttöön otettavan tuki- ja turvallisuussuunnitelma, jonka tarkoituksena on ehkäistä riskitilanteita.
Lisäksi vahvistettiin omaa osaamista, teorian hallintaa sekä ammatillista identiteettiä.
Kehittämisehdotuksena on, että menetelmiä ja tietoutta käytäisiin useammin läpi, varsinkin uusien työntekijöiden kanssa, jotta menetelmien hyödyt realisoituisivat. Lastensuojeluyksiköissä työskentelee usein keski-iältään hyvin nuoria työntekijöitä, ja yksikön asiakkaat ovat koko ajan muuttuneet haasteellisemmiksi, joten erityisosaamiseen liittyvää koulutusta olisi hyvä lisätä lastensuojeluyksiköihin. Ammattitaitoa lisäävää koulutusta ei koskaan voi olla liikaa.