Uuden työnkuvan äärellä : varhaiskasvatuksen sosionomin päiväkirja
Stenberg, Milla (2024)
Stenberg, Milla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052515683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052515683
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvaa. Autoetnografian menetelmällä toteutetun opinnäytetyön tavoite oli selkiyttää työnkuvaa ja löytää arjen työstä varhaiskasvatuksen sosionomin ominaiset tehtävät ja osaamisen alueet. Opinnäytetyössä tarkasteltiin sosiaalipedagogiikkaa ja sosiaalipedagogisen työotteen peruspiirteitä viikoittain vaihtuvien teemojen kautta.
Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö toteutui kevään 2024 aikana Sipoon kunnan varhaiskasvatuksen 3–5-vuotiaiden ryhmässä, jossa kirjoittaja työskentelee varhaiskasvatuksen sosionomina. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys ja tietoperusta rakentui sosiaalipedagogiikalle ja sen ominaispiirteille varhaiskasvatuksen kontekstissa.
Toimeksiantajatahon hyöty opinnäytetyöstä oli verrattain uuden työnkuvan avaaminen ja kehittäminen opinnäytetyön tuottamien havaintojen pohjalta. Opinnäytetyön lopputuotoksena syntyi materiaali, jota organisaatio voi halutessaan hyödyntää esimerkiksi uusien varhaiskasvatuksen sosionomien perehdytyksessä tai pedagogisen työn kehittämisessä.
Päiväkirjaraportointi antoi mahdollisuuden tarkastella omaa työtä hyvin yksityiskohtaisesti edistäen kirjoittajan ammatillista reflektiota. Kirjoittaja kokee kehittyneensä ammatillisesti prosessin aikana ja syventäneensä sosiaalipedagogista ajatteluaan. Opinnäytetyön havaintoja on mahdollista hyödyntää kehitettäessä varhaiskasvatuksen toimintaa yksilötasolta aina yksikkö- ja koko organisaation tasolle.
Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö toteutui kevään 2024 aikana Sipoon kunnan varhaiskasvatuksen 3–5-vuotiaiden ryhmässä, jossa kirjoittaja työskentelee varhaiskasvatuksen sosionomina. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys ja tietoperusta rakentui sosiaalipedagogiikalle ja sen ominaispiirteille varhaiskasvatuksen kontekstissa.
Toimeksiantajatahon hyöty opinnäytetyöstä oli verrattain uuden työnkuvan avaaminen ja kehittäminen opinnäytetyön tuottamien havaintojen pohjalta. Opinnäytetyön lopputuotoksena syntyi materiaali, jota organisaatio voi halutessaan hyödyntää esimerkiksi uusien varhaiskasvatuksen sosionomien perehdytyksessä tai pedagogisen työn kehittämisessä.
Päiväkirjaraportointi antoi mahdollisuuden tarkastella omaa työtä hyvin yksityiskohtaisesti edistäen kirjoittajan ammatillista reflektiota. Kirjoittaja kokee kehittyneensä ammatillisesti prosessin aikana ja syventäneensä sosiaalipedagogista ajatteluaan. Opinnäytetyön havaintoja on mahdollista hyödyntää kehitettäessä varhaiskasvatuksen toimintaa yksilötasolta aina yksikkö- ja koko organisaation tasolle.