Pelisuunnittelusta motivoiviin opetuspeleihin: roolipelielementit suunnittelun tukena
Hietaranta, Marko (2023)
Hietaranta, Marko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615816
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella opetuspeliin roolipelielementtejä hyväksi käyttäen palkintojärjestelmä, joka lisäisi syvyyttä, sekä motivaatiota itse opetuspelin pelaamiseen.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin pelejä, peligenrejä, pelisuunnittelijan roolia pelinkehityksessä, sekä pelisuunnittelua ja sen eri vaiheita. Lisäksi työssä käsiteltiin pelisuunnitelman merkitystä koko pelintekoprosessiin, sekä avattiin hieman pedagogista näkemystä pelien pelaamiseen.
Kehittämisehdotuksina tarjottiin näkemystä opetuspelin henkilökohtaistamiseen suunnittelemalla hahmonluonnin lisäksi pelin sisäinen palkkiojärjestelmä. Tällä pelaaja avaa etenemisreittejä kohti pelin tavoitetta, sekä hankkii kosmeettisia varusteita pelihahmolleen.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin pelejä, peligenrejä, pelisuunnittelijan roolia pelinkehityksessä, sekä pelisuunnittelua ja sen eri vaiheita. Lisäksi työssä käsiteltiin pelisuunnitelman merkitystä koko pelintekoprosessiin, sekä avattiin hieman pedagogista näkemystä pelien pelaamiseen.
Kehittämisehdotuksina tarjottiin näkemystä opetuspelin henkilökohtaistamiseen suunnittelemalla hahmonluonnin lisäksi pelin sisäinen palkkiojärjestelmä. Tällä pelaaja avaa etenemisreittejä kohti pelin tavoitetta, sekä hankkii kosmeettisia varusteita pelihahmolleen.