Nuoret mukaan kirjastoon: 12–20-vuotiaiden osallisuuden vahvistaminen
Huuskonen, Kusti; Kotamäki, Santeri; Laukkanen, Roni; Salomaa, Santeri (2024)
Huuskonen, Kusti
Kotamäki, Santeri
Laukkanen, Roni
Salomaa, Santeri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615834
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda ja kehittää konkreettisia ratkaisuja, jotka edistävät nuorten osallisuuden vahvistamista Pasilan kirjaston toiminnassa. Toimeksiantajan määrittelemä kohderyhmä oli 12–20-vuotiaat nuoret. Opinnäytetyön lähtötilanne oli, että kohderyhmän edustajia kävi Pasilan kirjastossa kuukausittain vain kymmeniä. Työn tietoperusta rakentuu nuorten, osallistamisen, palvelumuotoilun ja videotuotannon ympärille.
Opinnäytetyö suoritettiin Design Sprint -menetelmää noudattaen ja soveltaen. Työ suoritettiin noin kolmen kuukauden aikavälillä tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Design Sprintin ohella tiedonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia, kyselyä, benchmarkkausta sekä haastattelua. Aineistoksi opinnäytetyön tueksi saatiin toimeksiantajan suorittama asiakastutkimusraportti. Näiden avulla muodostettiin erilaisia kehitysideoita, joista päädyttiin toimeksiantajan hyväksynnällä tutoriaalivideoihin kirjaston tiloista sekä palveluista. Prototyypin testauksen palautteen perusteella saatiin näyttöä siitä, että tämäntyyppiset videot mahdollistavat osallisuuden lisäämistä.
Opinnäytetyön tuottamat ratkaisut voivat tarjota Pasilan kirjastolle uusia innovatiivisia näkökulmia nuorten osallistamiseen ja palveluiden kehittämiseen. Työ voi toimia myös esimerkkinä muille kirjastoille, jotka haluavat parantaa nuorten sitoutumista ja aktiivisuutta omassa toiminnassaan.
Opinnäytetyö suoritettiin Design Sprint -menetelmää noudattaen ja soveltaen. Työ suoritettiin noin kolmen kuukauden aikavälillä tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Design Sprintin ohella tiedonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia, kyselyä, benchmarkkausta sekä haastattelua. Aineistoksi opinnäytetyön tueksi saatiin toimeksiantajan suorittama asiakastutkimusraportti. Näiden avulla muodostettiin erilaisia kehitysideoita, joista päädyttiin toimeksiantajan hyväksynnällä tutoriaalivideoihin kirjaston tiloista sekä palveluista. Prototyypin testauksen palautteen perusteella saatiin näyttöä siitä, että tämäntyyppiset videot mahdollistavat osallisuuden lisäämistä.
Opinnäytetyön tuottamat ratkaisut voivat tarjota Pasilan kirjastolle uusia innovatiivisia näkökulmia nuorten osallistamiseen ja palveluiden kehittämiseen. Työ voi toimia myös esimerkkinä muille kirjastoille, jotka haluavat parantaa nuorten sitoutumista ja aktiivisuutta omassa toiminnassaan.