Tekoälyn käyttäminen ostolaskuprosessissa
Källström, Kalle (2024)
Källström, Kalle
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716212
Tiivistelmä
Tämä tutkimus toteutettiin kohdeyritykselle, joka hyödyntää tekoälyä tarjoamassaan ostolaskuprosessissaan. Tutkimusongelmana oli selvittää, onko tekoälyratkaisu ostolaskuprosessissa tuonut tehostettuja hyötyjä kohdeyritykselle.
Teoreettinen viitekehys käsittelee ostolaskuprosessia ja tekoälyä. Ostolaskuprosessi on osa yrityksen taloushallintoa, joka käsittää laskujen vastaanottamisesta maksamiseen. Tekoäly on ohjelma, joka kykenee suorittamaan ihmismäisiä tai älykkäinä pidettyjä prosesseja. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä. Aineisto koostui manuaalityön kellotuksista, yrityksen tietokannan datasta, keskusteluista henkilöstön kanssa ja teemahaastatteluista asiantuntijoiden kanssa.
Tekoälyratkaisun ja ihmisen reitittämien laskujen välillä kustannusten ero ei ollut merkittävä, mutta tekoälyratkaisun tarkka ja automaattinen reitittäminen mahdollistaa työntekijöiden käytettyjen työtuntien allokoimisen muihin tehtäviin tai kustannussäästöihin. Tekoälyratkaisun ennustamien kohdisteiden ennusteet olivat kehittyneet onnistuneesti ja tätä tietoa tuki myös teemahaastattelujen tulokset. Tutkimuksesta saadun datan perusteella tekoälyratkaisu tehosti kohdeyrityksen ostolaskuprosessia.
Teoreettinen viitekehys käsittelee ostolaskuprosessia ja tekoälyä. Ostolaskuprosessi on osa yrityksen taloushallintoa, joka käsittää laskujen vastaanottamisesta maksamiseen. Tekoäly on ohjelma, joka kykenee suorittamaan ihmismäisiä tai älykkäinä pidettyjä prosesseja. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä. Aineisto koostui manuaalityön kellotuksista, yrityksen tietokannan datasta, keskusteluista henkilöstön kanssa ja teemahaastatteluista asiantuntijoiden kanssa.
Tekoälyratkaisun ja ihmisen reitittämien laskujen välillä kustannusten ero ei ollut merkittävä, mutta tekoälyratkaisun tarkka ja automaattinen reitittäminen mahdollistaa työntekijöiden käytettyjen työtuntien allokoimisen muihin tehtäviin tai kustannussäästöihin. Tekoälyratkaisun ennustamien kohdisteiden ennusteet olivat kehittyneet onnistuneesti ja tätä tietoa tuki myös teemahaastattelujen tulokset. Tutkimuksesta saadun datan perusteella tekoälyratkaisu tehosti kohdeyrityksen ostolaskuprosessia.