Tekoälyn hyödyntäminen asiantuntijaorganisaatiossa
Pohjolainen, Riina (2024)
Pohjolainen, Riina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715990
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä kokemuksia tekoälyn hyödyntämisestä asiantuntijaorganisaatiossa. Toimeksiantajana oli Yritys X. Tutkimuksen pääpaino oli Microsoftin Copilot tekoälytyökalu, sillä se on hiljattain otettu käyttöön toimeksiantoyrityksessä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada käsitys Copilotin hyvistä ja huonoista ominaisuuksista sekä kartoittaa tarvetta tuleville koulutuksille.
Opinnäytetyön alussa on käyty läpi tutkimuksen tietoperustaa, jossa on tarkemmin avattu tutkimusta koskevia käsitteitä. Tietoperustassa on käyty läpi myös aiempia aiheeseen liittyviä tutkimuksia. Näissä aiemmissa tutkimuksissa on selvitetty tekoälyn vaikutusta liiketalouteen, niin suomessa kuin globaalilla tasolla yleisesti.
Tutkimuksen tukena oli laadullinen tutkimusmenetelmä, minkä avulla oli mahdollista saada mahdollisimman yksityiskohtaista ja tutkimuksen kannalta laadukasta tietoa. Laadullisessa menetelmässä oli viisi haastateltavaa, joista kolme työskentelee projektitaloudessa, yksi kouluttajana ja viidennes oli yrityksen ulkopuolinen Copilot käyttäjä. Haastattelukysymykset olivat kuitenkin hyvin samanlaiset kaikilla muutamia kysymyksiä lukuun ottamatta.
Haastattelujen jälkeen tulokset analysoitiin vertailemalla haastattelujen vastauksia keskenään. Haastattelutuloksissa oli paljon samoja vastauksia, mutta jonkin verran eroavaisuuksia tuli myös. Haastateltavat olivat eniten samaa mieltä Copilotin ensisijaisista kehittämiskohteista sekä tämänhetkisestä koulutustarjonnasta. Eniten eroavaisuuksia oli puolestaan Copilotin käyttötarkoituksissa.
Opinnäytetyö oli kokonaisuudessaan onnistunut, sillä tutkimusaiheesta tuli paljon uutta tietoa. Tavoitteet tuli saavutettua myös hyvin sekä tutkimusaihe yleisesti kiinnosti monia. Tutkimusta olisi voinut kuitenkin vielä syventää lisäämällä haastateltavien tai haastattelukysymysten määrää.
Opinnäytetyön alussa on käyty läpi tutkimuksen tietoperustaa, jossa on tarkemmin avattu tutkimusta koskevia käsitteitä. Tietoperustassa on käyty läpi myös aiempia aiheeseen liittyviä tutkimuksia. Näissä aiemmissa tutkimuksissa on selvitetty tekoälyn vaikutusta liiketalouteen, niin suomessa kuin globaalilla tasolla yleisesti.
Tutkimuksen tukena oli laadullinen tutkimusmenetelmä, minkä avulla oli mahdollista saada mahdollisimman yksityiskohtaista ja tutkimuksen kannalta laadukasta tietoa. Laadullisessa menetelmässä oli viisi haastateltavaa, joista kolme työskentelee projektitaloudessa, yksi kouluttajana ja viidennes oli yrityksen ulkopuolinen Copilot käyttäjä. Haastattelukysymykset olivat kuitenkin hyvin samanlaiset kaikilla muutamia kysymyksiä lukuun ottamatta.
Haastattelujen jälkeen tulokset analysoitiin vertailemalla haastattelujen vastauksia keskenään. Haastattelutuloksissa oli paljon samoja vastauksia, mutta jonkin verran eroavaisuuksia tuli myös. Haastateltavat olivat eniten samaa mieltä Copilotin ensisijaisista kehittämiskohteista sekä tämänhetkisestä koulutustarjonnasta. Eniten eroavaisuuksia oli puolestaan Copilotin käyttötarkoituksissa.
Opinnäytetyö oli kokonaisuudessaan onnistunut, sillä tutkimusaiheesta tuli paljon uutta tietoa. Tavoitteet tuli saavutettua myös hyvin sekä tutkimusaihe yleisesti kiinnosti monia. Tutkimusta olisi voinut kuitenkin vielä syventää lisäämällä haastateltavien tai haastattelukysymysten määrää.