Tukiviittomat Repolaisten siirtymätilanteisiin
Ukkonen, Tuomas; Kristola, Marika (2024)
Ukkonen, Tuomas
Kristola, Marika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716133
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa Kirkonkylän päiväkotiin Repolaisten 3–4-vuotiaiden ryhmään tukiviittomista työkalu ryhmän siirtymätilanteisiin. Tukiviittomien tehtävä on selkeyttää ja rauhoittaa Repolaisten ryhmän siirtymätilanteita ja tukea lasten ja aikuisten kommunikaatiota ja vuorovaikutusta. Tukiviittomat tukevat lapsen kielenkehitystä ja parhaimmillaan toimivat kielenkehityksen käynnistäjänä. Tavoitteena on tukiviittomien tuominen tärkeäksi ja keskeiseksi osaksi varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria. Tukiviittomien tehtävä on helpottaa varhaiskasvatuksen siirtymätilanteita. Opinnäytetyön kehittämiskohteena on lasten kommunikoinnin tukeminen ja vuorovaikutussuhteisiin vaikuttaminen niin yksilö- kuin ryhmätasolla varhaiskasvatuksen siirtymätilanteissa. Opinnäytetyön kohderyhmä on Kirkonkylän päiväkodin Repolaisten ryhmän henkilöstö ja lapset.
Opinnäytetyön tuotos on Instagram sivu tuki.viittomat, johon on koottu varhaiskasvatuksen siirtymätilanteisiin keskeisiä tukiviittomia viitottuna videoina. Instagram sivu antaa nykyaikaisen työkalun varhaiskasvatuksen henkilöstölle tukiviittomien opettamiseen ja käyttöön. Instagram sivun tukiviittomavideoiden kautta varhaiskasvatuksen henkilöstö voi seurata tukiviittomien käyttöä ja lisätä tietoisuutta niiden käytöstä ja opettelusta. Instagram sivua on mahdollista jatkaa, laajentaa ja päivittää tulevaisuudessa tarpeen mukaan. Instagram sivu on kaikkien hyödynnettävissä helposti missä tahansa varhaiskasvatuksen ympäristössä. Opinnäytetyön raportointi on toteutettu portfolio muotoisena ja sen sisältö ei ole julkinen.
Asiasanat: tukiviittomat, siirtymätilanteet, kielenkehityksen haasteet, vuorovaikutus, inkluusio
Opinnäytetyön tuotos on Instagram sivu tuki.viittomat, johon on koottu varhaiskasvatuksen siirtymätilanteisiin keskeisiä tukiviittomia viitottuna videoina. Instagram sivu antaa nykyaikaisen työkalun varhaiskasvatuksen henkilöstölle tukiviittomien opettamiseen ja käyttöön. Instagram sivun tukiviittomavideoiden kautta varhaiskasvatuksen henkilöstö voi seurata tukiviittomien käyttöä ja lisätä tietoisuutta niiden käytöstä ja opettelusta. Instagram sivua on mahdollista jatkaa, laajentaa ja päivittää tulevaisuudessa tarpeen mukaan. Instagram sivu on kaikkien hyödynnettävissä helposti missä tahansa varhaiskasvatuksen ympäristössä. Opinnäytetyön raportointi on toteutettu portfolio muotoisena ja sen sisältö ei ole julkinen.
Asiasanat: tukiviittomat, siirtymätilanteet, kielenkehityksen haasteet, vuorovaikutus, inkluusio