Kartläggande studie för Kesko om försvunnet gods inom distribution
Ylänkö, Erik (2024)
Ylänkö, Erik
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716536
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov är gjort för Kesko Oyj och handlar om försvunna gods inom distribution. Syftet med arbetet var att identifiera problem inom Keskos distributionskedja som orsakar försvunna gods samt att komma med lösningar hur Kesko kan minska antalet försvunna gods inom sin distribution. När produkter försvinner inom distribution går mycket tid och pengar åt till att hitta den försvunna produkten eller eventuellt ge en ny produkt till kunden. Detta försämrar kundnöjdheten, kostar mycket och stör materialflödet. Arbetet är en kvalitativ fallstudie i vilken dokument samt intervjuer användes för att samla in data. Som respondenter valdes personer vars ansvarsområde berör försvunna gods via transport, terminalverksamhet och reklamationer. Sekundärdata samlades in via Kesko och datan handlar om reklamationer och skannande av baser vid lastning och lossning. Intervjuerna utfördes som semistrukturerade intervjuer vars resultat presenterades i arbetet. Sekundärdata användes för att kunna se vilka produkter som försvinner mest och vilken inverkan Keskos spårningsplattform har på försvunna produkter. I arbetet analyserades produkter som lagras och skickas iväg från centrallagret KV2 och som tillhör lokal distribution. Resultatet visar att det Kesko för tillfället gör för att minska antalet försvunna produkter går i rätt riktining. Det krävs ändå en utveckling i form av bättre och mer omfattande instruktioner för lagerarbetare och transportföretag. En bredare användning av spårningsplattformen och en mer transparent leveranskedja skulle ytterligare minska mängden försvunna produkter inom distributionen.