Asiakastyytyväisyys : case Yritys X:n asiakasetuohjelma
Lautamaja, Oskari; de la Chapelle, Niclas (2024)
Lautamaja, Oskari
de la Chapelle, Niclas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716460
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tutkimusosuus on tehty toimeksiantona eräälle rahoituslaitokselle syksyn 2023 aikana. Toimeksianto pohjautui toimeksiantajan aikaisemmin teettämään kyselytutkimukseen, joka oli suunnattu asiakasetuohjelmaan kuuluvalle asiakasryhmälle. Tutkimuksen mukaan asiakkaat olivat ilmeisen tietämättömiä heille kuuluvista eduista ja palveluista. Myös henkilökohtaisuuden ja arvostuksen kokemusten huomattiin jäävän heikoiksi eräällä toimialueella suhteessa kansalliseen tasoon. Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää, miten henkilökohtaisuuden ja arvostuksen tunnetta voitaisiin lisätä asiakasetuohjelmaan kuuluvan asiakasryhmän keskuudessa.
Tutkimuksen tietoperusta koostuu asiakastyytyväisyyteen, asiakaskokemukseen, palvelunkehittämiseen sekä finanssialaan liittyvästä teoriaosuudesta. Toimeksiantajan anonymiteetin säilyttämiseksi tutkimusosuus on tuotu esille toiminnallisesta näkökulmasta eli kuvaamalla pääasiassa tutkimuksen toteutusta ja siihen liittyneitä eri vaiheita. Tutkimusmenetelmänä on hyödynnetty kvalitatiivista teemahaastattelua, sillä sen avulla oli mahdollista saavuttaa haluttu syvempi ymmärrys tutkittavasta aiheesta.
Tutkimuksen tuloksena valmistuivat tutkimustulokset, johtopäätökset ja kehitysedotukset sisältänyt raportti sekä tutkimuksen tiivistävä diaesitys. Tutkimuksen toteutukseen kuului myös tutkimuksen esittäminen toimeksiantajayrityksen eri liiketoimintojen johtoryhmille sekä koko organisaation johtoryhmälle.
Tutkimuksen tietoperusta koostuu asiakastyytyväisyyteen, asiakaskokemukseen, palvelunkehittämiseen sekä finanssialaan liittyvästä teoriaosuudesta. Toimeksiantajan anonymiteetin säilyttämiseksi tutkimusosuus on tuotu esille toiminnallisesta näkökulmasta eli kuvaamalla pääasiassa tutkimuksen toteutusta ja siihen liittyneitä eri vaiheita. Tutkimusmenetelmänä on hyödynnetty kvalitatiivista teemahaastattelua, sillä sen avulla oli mahdollista saavuttaa haluttu syvempi ymmärrys tutkittavasta aiheesta.
Tutkimuksen tuloksena valmistuivat tutkimustulokset, johtopäätökset ja kehitysedotukset sisältänyt raportti sekä tutkimuksen tiivistävä diaesitys. Tutkimuksen toteutukseen kuului myös tutkimuksen esittäminen toimeksiantajayrityksen eri liiketoimintojen johtoryhmille sekä koko organisaation johtoryhmälle.