Organisaatiokulttuurin vaikutus järjestelmäkehityshankkeessa
Johansson, Sari (2014)
Johansson, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516798
Tiivistelmä
Organisaatiokulttuuri on monitasoinen ilmiö, jonka avulla pyritään ymmärtämään organisaation jäsenten käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Organisaatiokulttuurin rakennetta voidaan kuvata siten, että uloimman kerroksen muodostavat ne tekijät, jotka näkyvät hyvin organisaatiosta ulospäin ja seuraavat kerrokset kulttuurin ydintä kohden muuttuvat yhä vaikeammiksi nähdä organisaation ulkopuolta. Syvimmällä ovat arvot, jotka ohjaavat ihmisten käyttäytymistä organisaatiossa. Organisaatiokulttuuria voidaan pitää arvo- ja merkitysjärjestelmänä, joka on syntynyt pitkän ajan kuluessa tietylle ryhmälle. Organisaatiokulttuurit saattavat sisältää lisäksi alakulttuureja, joilla voi olla oma arvomaailmansa ja kielensä, joita muut organisaation osat eivät ymmärrä.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin miten organisaatiokulttuurin vaikutuksen ilmentymä koettiin yhdessä järjestelmäkehitysprojektissa, johon osallistui kaksi pitkän organisaatiokulttuurihistorian omaavaa tahoa. Tutkimus tehtiin Suomessa toimivassa finanssialan konsernissa. Tutkimuksen kohteena olleessa projektissa yhdistettiin kahdella eri liiketoiminta-alueella käytetyt organisaatiotietoja käsittelevät järjestelmät. Tämän tutkimuksen tutkimuskysymyksenä esitettiin kysymys, miten eri liiketoiminta-alueiden organisaatiokulttuurin vaikutuksen ilmentymä koettiin kahden eri liiketoiminta-alueen järjestelmien yhdistämisprojektissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tutkittavasta tapauksesta yksityiskohtaista ja monipuolista tietoa ja sen avulla ymmärtää organisaatiokulttuurin vaikutuksen ilmentymän kokemuksia.
Organisaatiokulttuurin vaikutuksen ilmentymän kokemista tutkittiin tässä tutkimuksessa Hofsteden kulttuuriteorian pohjalta ja tutkimuksessa keskityttiin lähinnä organisaatiokulttuurin uloimpien kerrosten tutkimiseen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella tapaustutkimuksen keinoin ja tutkimuksen kohteena oli yksi tapaus. Tässä yhden tapauksen tapaustutkimuksessa käytettiin pääasiallisena tiedonkeruumenetelmänä puoliavointa teemahaastattelua. Teemahaastattelun teemat johdettiin soveltaen käytetystä kulttuuriteoriasta keskittyen organisaatiokulttuurin ylimpiin kerroksiin. Teemahaastatteluissa saatujen vastausten käsittelyssä sovellettiin aineistolähtöisen sisältöanalyysin mallia.
Organisaatiokulttuuria tarkastellaan tässä tutkimuksessa organisaatiorakenteen työyhteisötasossa, joka sisältää ihmisten välisen kommunikaation, vuorovaikutuksen ja erilaiset yhteistyömuodot. Kommunikaation ja vuorovaikutuksen osalta tutkimuksessa nousi esiin organisaatioiden käyttämä oma kieli ja sen käsitteet, joita muut kuin organisaation jäsenet eivät ymmärrä. Tämä organisaatiokulttuurin ilmentymä oli yleisimmin tunnistettu ja se tunnistettiin myös kaikkien teknisimmissä tehtävissä työskennelleiden keskuudessa. Yhteistyömuotojen osalta tutkimus osoitti, että asiantuntijuuden ja asiantuntijoiden arvostus ei liity tiettyyn organisaatioon tai organisaatiokulttuuriin, vaan asiantuntijat nousevat tässä tutkimuksessa Hofsteden mainitsemiksi sankareiksi yli osaamis- ja organisaatiorajojen.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että organisaatiokulttuurilla koetaan olevan vaikutusta järjestelmäkehityshankkeessa, jossa kahden eri liiketoiminta-alueen järjestelmiä yhdistetään yhdeksi järjestelmäksi. Organisaatiokulttuurin vaikutus ja sen ilmentymä koetaan vahvemmaksi liiketoimintaa edustavien henkilöiden keskuudessa, mutta myös ICT- tehtävissä organisaatiokulttuurin vaikutuksen ilmentymä tunnistetaan. Organisaatiokulttuurin vaikutus ja sen ilmentymän merkitys koetaan pienentyvän sitä mukaa, mitä teknisimmiksi tehtävät muuttuvat. Tutkimuksen tuloksena voidaan sanoa, että siihen, miten organisaatiokulttuurin vaikutuksen ilmentymä koetaan, vaikuttaa organisaation käyttämän kielen ja käsitteistön spesifisyys sekä organisaation asema suhteessa eri liiketoimintoihin. Asiantuntijuuden ja asiantuntijoiden arvostus on puolestaan organisaatiokulttuurin vaikutuksen ilmentymä, johon eivät vaikuta organisaatioon liittyvät tekijät.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää konsernissa muissa vastaavissa kehityshankkeissa. Ennen vastaavien projektien käynnistämistä, pitää jo suunnitteluvaiheessa selvittää eri osapuolten käyttämän kielen ja käsitteiden sisältöä ja merkityksiä. Konsernille voidaan luoda yhteistä käsitteistöä, joka dokumentoidaan kaikkien tahojen käyttöön. Tämän tutkimuksen osoittama asiantuntijuuden ja asiantuntijoiden arvostus tulee myös huomioida jo projektien valmisteluissa, jolloin voidaan paremmin varmistaa riittävä asiantuntijuus kussakin projektissa. Ottamalla huomioon organisaatiokulttuurin vaikutus ja sen ilmentymät projektien suunnittelussa ja johtamisessa, voitaisiin projektien läpimenoaikaa ja kustannustehokkuutta parantaa sekä lisätä projekteissa työskentelevien työntekijöiden työtyytyväisyyttä.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin miten organisaatiokulttuurin vaikutuksen ilmentymä koettiin yhdessä järjestelmäkehitysprojektissa, johon osallistui kaksi pitkän organisaatiokulttuurihistorian omaavaa tahoa. Tutkimus tehtiin Suomessa toimivassa finanssialan konsernissa. Tutkimuksen kohteena olleessa projektissa yhdistettiin kahdella eri liiketoiminta-alueella käytetyt organisaatiotietoja käsittelevät järjestelmät. Tämän tutkimuksen tutkimuskysymyksenä esitettiin kysymys, miten eri liiketoiminta-alueiden organisaatiokulttuurin vaikutuksen ilmentymä koettiin kahden eri liiketoiminta-alueen järjestelmien yhdistämisprojektissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tutkittavasta tapauksesta yksityiskohtaista ja monipuolista tietoa ja sen avulla ymmärtää organisaatiokulttuurin vaikutuksen ilmentymän kokemuksia.
Organisaatiokulttuurin vaikutuksen ilmentymän kokemista tutkittiin tässä tutkimuksessa Hofsteden kulttuuriteorian pohjalta ja tutkimuksessa keskityttiin lähinnä organisaatiokulttuurin uloimpien kerrosten tutkimiseen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella tapaustutkimuksen keinoin ja tutkimuksen kohteena oli yksi tapaus. Tässä yhden tapauksen tapaustutkimuksessa käytettiin pääasiallisena tiedonkeruumenetelmänä puoliavointa teemahaastattelua. Teemahaastattelun teemat johdettiin soveltaen käytetystä kulttuuriteoriasta keskittyen organisaatiokulttuurin ylimpiin kerroksiin. Teemahaastatteluissa saatujen vastausten käsittelyssä sovellettiin aineistolähtöisen sisältöanalyysin mallia.
Organisaatiokulttuuria tarkastellaan tässä tutkimuksessa organisaatiorakenteen työyhteisötasossa, joka sisältää ihmisten välisen kommunikaation, vuorovaikutuksen ja erilaiset yhteistyömuodot. Kommunikaation ja vuorovaikutuksen osalta tutkimuksessa nousi esiin organisaatioiden käyttämä oma kieli ja sen käsitteet, joita muut kuin organisaation jäsenet eivät ymmärrä. Tämä organisaatiokulttuurin ilmentymä oli yleisimmin tunnistettu ja se tunnistettiin myös kaikkien teknisimmissä tehtävissä työskennelleiden keskuudessa. Yhteistyömuotojen osalta tutkimus osoitti, että asiantuntijuuden ja asiantuntijoiden arvostus ei liity tiettyyn organisaatioon tai organisaatiokulttuuriin, vaan asiantuntijat nousevat tässä tutkimuksessa Hofsteden mainitsemiksi sankareiksi yli osaamis- ja organisaatiorajojen.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että organisaatiokulttuurilla koetaan olevan vaikutusta järjestelmäkehityshankkeessa, jossa kahden eri liiketoiminta-alueen järjestelmiä yhdistetään yhdeksi järjestelmäksi. Organisaatiokulttuurin vaikutus ja sen ilmentymä koetaan vahvemmaksi liiketoimintaa edustavien henkilöiden keskuudessa, mutta myös ICT- tehtävissä organisaatiokulttuurin vaikutuksen ilmentymä tunnistetaan. Organisaatiokulttuurin vaikutus ja sen ilmentymän merkitys koetaan pienentyvän sitä mukaa, mitä teknisimmiksi tehtävät muuttuvat. Tutkimuksen tuloksena voidaan sanoa, että siihen, miten organisaatiokulttuurin vaikutuksen ilmentymä koetaan, vaikuttaa organisaation käyttämän kielen ja käsitteistön spesifisyys sekä organisaation asema suhteessa eri liiketoimintoihin. Asiantuntijuuden ja asiantuntijoiden arvostus on puolestaan organisaatiokulttuurin vaikutuksen ilmentymä, johon eivät vaikuta organisaatioon liittyvät tekijät.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää konsernissa muissa vastaavissa kehityshankkeissa. Ennen vastaavien projektien käynnistämistä, pitää jo suunnitteluvaiheessa selvittää eri osapuolten käyttämän kielen ja käsitteiden sisältöä ja merkityksiä. Konsernille voidaan luoda yhteistä käsitteistöä, joka dokumentoidaan kaikkien tahojen käyttöön. Tämän tutkimuksen osoittama asiantuntijuuden ja asiantuntijoiden arvostus tulee myös huomioida jo projektien valmisteluissa, jolloin voidaan paremmin varmistaa riittävä asiantuntijuus kussakin projektissa. Ottamalla huomioon organisaatiokulttuurin vaikutus ja sen ilmentymät projektien suunnittelussa ja johtamisessa, voitaisiin projektien läpimenoaikaa ja kustannustehokkuutta parantaa sekä lisätä projekteissa työskentelevien työntekijöiden työtyytyväisyyttä.