Småföretagets väg framåt - marknadsföringsplan för EPK : med fokus på marknadsföring på liten ort
Dufholm, Ronja (2024)
Dufholm, Ronja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716552
Tiivistelmä
EPK (Ekvall planering och konsultering Oy Ab) är en byggnadsingenjörsbyrå i Raseborg. Företaget är litet och grundades vintern 2023. Företaget har inte marknadsfört sig tidigare och det saknas allmän kännedom om företaget samtidigt som företaget kämpar med en stram budget. Uppdragsgivarens önskan var att det skulle utvecklas en marknadsföringsplan som stöd för att öka kännedomen om företaget och därav öka kundbasen och omsättningen. Syftet med det här lärdomsprovet är att skapa en välgenomtänkt och kostnadseffektiv marknadsföringsplan för EPK som kan användas i praktiken. Marknadsföringsplanens fokus är att öka företagets synlighet, nå ut till potentiella kunder och skapa en grund för marknadsföringen. Forskningsfrågorna som lärdomsprovet ämnar besvara är: ”Hur kan EPK öka sin synlighet och varumärkesmedvetenhet bland potentiella kunder inom Raseborg?” och ”Vilka marknadsföringsaktiviteter är mest kostnadseffektiva för EPK för att nå ut till potentiella kunder?”. Forskningsfrågorna besvaras med hjälp av semistrukturerade intervjuer med företagaren och två andra lokala företagare inom byggsektorn. Studien visar att marknadsföring på sociala medier, specifikt Facebook, och annonsering tillsammans med fortsatt betoning på relationsmarknadsföring är bra sätt för företaget att öka synligheten i Raseborg. De mest kostnadseffektiva metoderna är att marknadsföra i lokala grupper på Facebook samt att använda sig av tidigare nämna relationsmarknadsföring. Resultatet av studien är en marknadsföringsplan som skapas på basen av intervjusvaren och i samråd med teorin. I marknadsföringsplanen identifieras bland annat EPK:s konkurrensmedel, nuläge och målgrupp. Planen innehåller även tydliga aktiviteter och mål för att öka synligheten och kundkretsen för företaget.