Ikäihmisten digipalveluiden käytön tukeminen pankkiasioinnissa
Putaja, Moona (2024)
Putaja, Moona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716362
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia Raahentienoon Osuuspankin ikääntyneiden asiakkaiden digipalveluiden käyttöä pankkiasioinnissa ja selvittää, miten pankki voisi olla digipalveluiden käytössä apuna. Tavoitteena oli luoda toimintasuosituksia tutkimuksen perusteella toimeksiantajalle, eli Raahentienoon Osuuspankille.
Työn teoriaosuudessa esiteltiin toimeksiantaja ja kerrottiin Osuuspankin digipalveluista. Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin myös digitalisaatiota yleisesti sekä pankkien osalta. Osuudessa kerrottiin ikäihmisten digitaidoista ja siitä, miksi huijaukset usein kohdistuvat heihin. Teoria pohjautui Osuuspankin verkkosivuihin, muihin verkkosivuihin sekä kirjallisuuteen.
Tutkimus toteutettiin helmikuussa 2024 kyselylomakkeella eläkeläisten tilaisuudessa Raahessa. Empiirisessä osuudessa esiteltiin tulokset ja niiden sekä teorian pohjalta tehdyt havainnot. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että pankin tuelle digipalveluiden käytössä on tarvetta. Ikäihmiset toivoivat henkilökohtaista opastusta ajanvarauksella. Myös koulutustilaisuuksista ja opasvihkosista olisi apua.
Toimintasuosituksena Raahentienoon Osuuspankille ehdotettiin ajanvarausten saatavuuden lisäämistä. Ehdotettiin, että tuotaisiin ikäihmisille kohtaamisissa esiin mahdollisuutta varata opastusaikoja, ja käytäisiin uusien digipalveluiden avaamisen yhteydessä palveluiden käyttöä läpi mieluiten asiakkaan omalla laitteella.
Työn teoriaosuudessa esiteltiin toimeksiantaja ja kerrottiin Osuuspankin digipalveluista. Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin myös digitalisaatiota yleisesti sekä pankkien osalta. Osuudessa kerrottiin ikäihmisten digitaidoista ja siitä, miksi huijaukset usein kohdistuvat heihin. Teoria pohjautui Osuuspankin verkkosivuihin, muihin verkkosivuihin sekä kirjallisuuteen.
Tutkimus toteutettiin helmikuussa 2024 kyselylomakkeella eläkeläisten tilaisuudessa Raahessa. Empiirisessä osuudessa esiteltiin tulokset ja niiden sekä teorian pohjalta tehdyt havainnot. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että pankin tuelle digipalveluiden käytössä on tarvetta. Ikäihmiset toivoivat henkilökohtaista opastusta ajanvarauksella. Myös koulutustilaisuuksista ja opasvihkosista olisi apua.
Toimintasuosituksena Raahentienoon Osuuspankille ehdotettiin ajanvarausten saatavuuden lisäämistä. Ehdotettiin, että tuotaisiin ikäihmisille kohtaamisissa esiin mahdollisuutta varata opastusaikoja, ja käytäisiin uusien digipalveluiden avaamisen yhteydessä palveluiden käyttöä läpi mieluiten asiakkaan omalla laitteella.