Ratasillan korjaustöiden vaikutukset kuljetuskustannuksiin Pohjois-Karjalassa
Eronen, Päivi (2024)
Eronen, Päivi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816681
Tiivistelmä
Kiteellä sijaitsevan Syrjäsalmen ratasillan yli kulkee Imatran ja Joensuun välinen rata-osuus, joka on todella vilkas. Ratasilta on erittäin tärkeä ratayhteys niin henkilö- kuin tavaraliikenteellekin. Ratasillan korjaustöiden vaikutuksesta junayhteyksien täytyi pysäh-tyä jopa vuodeksi. Puutavarantoimituksen haasteet pakottivat tarkastelemaan kuljetus-kustannuksien nousua sekä vaihtoehtoisia kuljetusmuotoja katkon ajaksi. Opinnäytetyössä selvitettiin ratasillan korjaustöiden vaikutuksia raakapuun kuljetuskus-tannuksiin Pohjois-Karjalassa. Työssä tarkasteltiin kuljetuskustannuksien nousua, jos junalla kuljetettava puutavara toimitettaisiin muutamiin Metsä Groupin tehtaisiin koko-naan autokuljetuksena Pohjois-Karjalasta. Työn laskelmissa käytettiin 76 t puutavara-autoa ja hyötykuormana 53 t. Kuljetusmatkat laskettiin asemien läheisyydestä tehtaalle, jotka olivat enimmillään yli 300 km ja lyhimmillään 165 km. Tutkimuksessa käytettiin Metsä Groupin yhteyshenkilöiden antamia kuljetuskustannus-tietoja sekä laskelmia. Kuljetuskustannuksien avulla voitiin vertailla eri kuljetusmuotojen kustannuksien eroja, sekä laskea hiilidioksidipäästöjen eroja. Tulokset ilmoitettiin opin-näytetyössä prosentuaalisesti. Tutkimus osoitti, että kuljetuskustannukset nousisivat noin 70 %, jos ratateitse toimitettavat raakapuumäärät korvattaisiin kaukokuljetuksena puutavara-autoilla. Puutavara-autoresurssien lisäystarve olisi 150 %, sekä päästöt nou-sisivat noin 300 %. Vertailussa huomioitiin myös vesitiekuljetukset, joka olisi kustannus-tehokkain, mutta haasteita tuova kuljetusmuoto.