Brändistrategia ja visuaalinen ilme rakennusalan yritykselle : case Olokoti Oy
Niskanen, Elina (2024)
Niskanen, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716476
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli luoda brändistrategia ja visuaalinen ilme uudelle pohjoissavolaiselle puisia omakotitaloja rakentavalle yritykselle, Olokoti Oy:lle. Visuaalinen ilme piti sisällään logon ja iskulauseen suunnittelun sekä värien, typografian ja kuvamaailman määrittelyn. Työn tavoitteena oli määrittää yrityksen brändistrategia ja luoda siihen perustuva visuaalinen ilme, joka olisi rakennusalaa uudistava, mutta kuitenkin toimialalle uskottava.
Brändäysprosessin pohjalla vaikutti liiketoimintastrategiallinen ulottuvuus. Yritykselle määritetty brändistrategia perustui sinisen meren strategian kulmakiveen, arvoinnovaatioon, jossa etsitään piste, missä yrityksen kulut laskevat ja asiakkaalle tuotettu arvo kasvaa. Määritetty brändistrategia toimi pohjana luodulle visuaaliselle ilmeelle.
Taustateoriassa määritettiin brändäys prosessina, kilpailuetuun perustuva brändistrategia ja visuaalisen ilmeen eri elementit. Arvoinnovaatioon perustuva erottuvuustekijä ja brändistrategian pohja etsittiin toimeksiantajan haastattelun kautta. Visuaalisen ilmeen luomisessa hyödynnettiin toimialan benchmarkingia ja brändiäänen määrittelyn työkaluja.
Hypoteesina oli, että rakennusala on yleisesti maskuliininen ja asialähtöinen, mikä vahvistui oikeaksi prosessin aikana. Muotoiluprosessissa etsittiin yrityksen liiketoimintastrategiaan perustuva erottuvuustekijä, arvoinnovaatio, joka toimi pohjana määritetylle brändistrategialle ja luodulle visuaaliselle ilmeelle. Lopputulos on kilpailijoista erottuva, tunteita herättävä ja toimialaa uudistava, pysyen kuitenkin toimialalle uskottavana. The subject of the thesis was to create a brand strategy and visual identity for Olokoti Oy, a new Finnish construction company in B2C-market. The brief included a logo, tagline, colors, typography and brand imagery. The goal of the thesis was to find and determine the company’s brand strategy and to create a visual lidentity based on it. The final brand strategy and visual identity would be innovative in the construction industry, while staying believable to it.
The defined brand strategy was based on the Blue Ocean Strategy, and its value innovation, where the company’s expenses decrease and the value produced for the customer increases. The defined brand strategy formed the basis for the created visual identity.
Branding as a process, brand strategy based on competitive advantage and different elements of visual identity were defined in the theory part of the thesis. Client interview, industry benchmarking and tone-of-voice were the main tools to determine the brand strategy and to design the visual identity.
The hypothesis was that the construction industry is generally masculine and fact based, which was confirmed to be correct in the process. During the design process, the company’s value innovation was sought, and the brand strategy and visual identity was then created based on it. The end result stands out from the competition, evokes emotions and renews the industry, while remaining credible to the industry.
Brändäysprosessin pohjalla vaikutti liiketoimintastrategiallinen ulottuvuus. Yritykselle määritetty brändistrategia perustui sinisen meren strategian kulmakiveen, arvoinnovaatioon, jossa etsitään piste, missä yrityksen kulut laskevat ja asiakkaalle tuotettu arvo kasvaa. Määritetty brändistrategia toimi pohjana luodulle visuaaliselle ilmeelle.
Taustateoriassa määritettiin brändäys prosessina, kilpailuetuun perustuva brändistrategia ja visuaalisen ilmeen eri elementit. Arvoinnovaatioon perustuva erottuvuustekijä ja brändistrategian pohja etsittiin toimeksiantajan haastattelun kautta. Visuaalisen ilmeen luomisessa hyödynnettiin toimialan benchmarkingia ja brändiäänen määrittelyn työkaluja.
Hypoteesina oli, että rakennusala on yleisesti maskuliininen ja asialähtöinen, mikä vahvistui oikeaksi prosessin aikana. Muotoiluprosessissa etsittiin yrityksen liiketoimintastrategiaan perustuva erottuvuustekijä, arvoinnovaatio, joka toimi pohjana määritetylle brändistrategialle ja luodulle visuaaliselle ilmeelle. Lopputulos on kilpailijoista erottuva, tunteita herättävä ja toimialaa uudistava, pysyen kuitenkin toimialalle uskottavana.
The defined brand strategy was based on the Blue Ocean Strategy, and its value innovation, where the company’s expenses decrease and the value produced for the customer increases. The defined brand strategy formed the basis for the created visual identity.
Branding as a process, brand strategy based on competitive advantage and different elements of visual identity were defined in the theory part of the thesis. Client interview, industry benchmarking and tone-of-voice were the main tools to determine the brand strategy and to design the visual identity.
The hypothesis was that the construction industry is generally masculine and fact based, which was confirmed to be correct in the process. During the design process, the company’s value innovation was sought, and the brand strategy and visual identity was then created based on it. The end result stands out from the competition, evokes emotions and renews the industry, while remaining credible to the industry.