Opiskelijan itsenäisen lääkelaskennan merkitys lääkelaskennan oppimisessa
Järvinen, Tomi (2024)
Järvinen, Tomi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716316
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa aloittavan sairaanhoitajaopiskelijaryhmän kokemuksia lääkelaskennan itsenäisestä oppimisesta ja siinä hyödynnetyistä tukisovelluksista sekä lääkelaskennan opetuksesta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle tietoa opiskelijoiden lääkelaskennan itsenäisestä opiskelusta sekä lähiopetuksesta lääkelaskennan opetuksen kehittämiseksi. Tutkimuksessa käsiteltiin neljää erillistä teemaa, käytettäviä laskentamenetelmiä, opetusvälineitä, henkilökohtaista laskentatyötä sekä saadun opetuksen merkitystä oppimiselle.
Lääkelaskennan hallitseminen edellyttää sairaanhoitajaopiskelijoilta soveltavia matematiikan taitoja. Henkilökohtaisella laskentatyöllä vaikutetaan opiskelijoiden matematiikan taitojen kehittymiseen. Opetuksessa käytettävillä välineillä sekä lehtorin pedagogisilla valinnoilla voidaan yksinkertaistaa soveltavaa matematiikkaa, jonka hallitsemista opiskelijoilta edellytetään lääkelaskujen ratkaisemisessa.
Tutkimuksessa haastateltiin teemahaastattelulla ensimmäisen lukukauden sairaanhoitajaopiskelijoita lääkelaskennan työpajojen yhteydessä. Aineisto analysoitiin laadullisen tutkimuksen aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tuloksissa korostettiin henkilökohtaisen laskentatyön merkitystä. Perinteisen tukiopetuksen määrää arvioitiin riittämättömäksi, samalla erilaista vertaistukea haettiin aktiivisesti opiskelijaryhmän WhatsApp -ryhmästä, jossa lääkelaskuihin saatiin matalan kynnyksen tukea. Menetelmävalinnassa käytettiin luennoilta saatua opetusta ja samalla hyödynnettiin suositeltua oppikirjaa tukena. Oppimisvälineissä käytettiin laajasti ammattikorkeakoulun oppimisalustan harjoituskokeita.
Olosuhteiden merkitystä oppimiseen arvioitiin positiivisesti käytettävien opetusvälineiden kautta, samalla suuren ryhmäkoon vaikutukset nähtiin pääasiassa oppimista heikentävinä. Ammattitaitoa edistävien harjoitteluiden edellyttämä virheetön lääkelaskujen koesuoritus aiheutti opiskelijoissa suorituspaineita.
Modernin maailman murroksessa lääkelaskennan osaaminen on muutoksessa. Perinteisen lääkelaskennan käyttäminen on vähentynyt tietojärjestelmien ja tulevaisuudessa tekoälyn kehittymisen vaikuttamana. Tulevaisuudessa on aiheellista pohtia tarkemmin lääkelaskennan taitoja, joita sairaanhoitajat tarvitsevat turvallisen lääkehoidon toteuttajina.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle tietoa opiskelijoiden lääkelaskennan itsenäisestä opiskelusta sekä lähiopetuksesta lääkelaskennan opetuksen kehittämiseksi. Tutkimuksessa käsiteltiin neljää erillistä teemaa, käytettäviä laskentamenetelmiä, opetusvälineitä, henkilökohtaista laskentatyötä sekä saadun opetuksen merkitystä oppimiselle.
Lääkelaskennan hallitseminen edellyttää sairaanhoitajaopiskelijoilta soveltavia matematiikan taitoja. Henkilökohtaisella laskentatyöllä vaikutetaan opiskelijoiden matematiikan taitojen kehittymiseen. Opetuksessa käytettävillä välineillä sekä lehtorin pedagogisilla valinnoilla voidaan yksinkertaistaa soveltavaa matematiikkaa, jonka hallitsemista opiskelijoilta edellytetään lääkelaskujen ratkaisemisessa.
Tutkimuksessa haastateltiin teemahaastattelulla ensimmäisen lukukauden sairaanhoitajaopiskelijoita lääkelaskennan työpajojen yhteydessä. Aineisto analysoitiin laadullisen tutkimuksen aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tuloksissa korostettiin henkilökohtaisen laskentatyön merkitystä. Perinteisen tukiopetuksen määrää arvioitiin riittämättömäksi, samalla erilaista vertaistukea haettiin aktiivisesti opiskelijaryhmän WhatsApp -ryhmästä, jossa lääkelaskuihin saatiin matalan kynnyksen tukea. Menetelmävalinnassa käytettiin luennoilta saatua opetusta ja samalla hyödynnettiin suositeltua oppikirjaa tukena. Oppimisvälineissä käytettiin laajasti ammattikorkeakoulun oppimisalustan harjoituskokeita.
Olosuhteiden merkitystä oppimiseen arvioitiin positiivisesti käytettävien opetusvälineiden kautta, samalla suuren ryhmäkoon vaikutukset nähtiin pääasiassa oppimista heikentävinä. Ammattitaitoa edistävien harjoitteluiden edellyttämä virheetön lääkelaskujen koesuoritus aiheutti opiskelijoissa suorituspaineita.
Modernin maailman murroksessa lääkelaskennan osaaminen on muutoksessa. Perinteisen lääkelaskennan käyttäminen on vähentynyt tietojärjestelmien ja tulevaisuudessa tekoälyn kehittymisen vaikuttamana. Tulevaisuudessa on aiheellista pohtia tarkemmin lääkelaskennan taitoja, joita sairaanhoitajat tarvitsevat turvallisen lääkehoidon toteuttajina.