Ympäristövastuullisen kosmetiikkatuotteen tunnusmerkit : opas ympäristövastuullisen kosmetiikan valitsemiseen
Puhakka, Reetta (2024)
Puhakka, Reetta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716292
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda keskivertokuluttajalle neutraali opas ympäristövastuullisen kosmetiikan tunnusmerkeistä huomioiden kosmetiikkatuotteen koko elinkaari. Tavoitteena on ohjata kuluttajaa tekemään ympäristövastuullisempia valintoja kosmetiikkamarkkinoilla ja tunnistamaan yritysten käyttämiä vastuullisuuteen liittyviä markkinointiväitteitä sekä viherpesua. Opinnäytetyön ja oppaan kohderyhmää ovat kosmetiikkaa käyttävät henkilöt, jotka ovat kiinnostuneita tekemään ympäristövastuullisempia valintoja, mutta eivät ole perehtyneet ympäristövastuullisuuteen syvällisemmin. Tavoitteena oli tehdä oppaasta helppolukuinen ja yksinkertainen kompleksisen aiheen ympäriltä, jotta opas pysyy helposti lähestyttävänä keskivertokuluttajalle, jolta ei välttämättä löydy entuudestaan tietoa ympäristövastuullisuudesta.
Teoriaosuudessa käsiteltiin ympäristövastuullisuuden määritelmää, kuluttajan päätöksentekoprosessia, ainesosia, kosmetiikkapakkauksia, sertifikaatteja sekä viherpesua. Olennainen osa opinnäytetyötä oli sertifikaatit, viherpesu sekä ympäristövastuullisuuteen liittyvät markkinointiväitteet, joita kuluttajan voi olla haastavaa tunnistaa. Työssä esiteltiin taulukko tueksi sertifikaattien luotettavuuden arviointiin. Kosmetiikkatuotteen elinkaari pitää sisällään laajasti erilaisia tekijöitä ja käytännössä kuluttaja ei voi koskaan varmistua täysin tuotteen ympäristövastuullisuudesta. Suurin ympäristövastuullinen teko on karsia pois turha ja ylimääräinen kuluttaminen. Opasta voi hyödyntää joko tavallinen kuluttaja tai kosmetiikka-alan yritys omassa ympäristövastuullisessa markkinoinnissaan.
Teoriaosuudessa käsiteltiin ympäristövastuullisuuden määritelmää, kuluttajan päätöksentekoprosessia, ainesosia, kosmetiikkapakkauksia, sertifikaatteja sekä viherpesua. Olennainen osa opinnäytetyötä oli sertifikaatit, viherpesu sekä ympäristövastuullisuuteen liittyvät markkinointiväitteet, joita kuluttajan voi olla haastavaa tunnistaa. Työssä esiteltiin taulukko tueksi sertifikaattien luotettavuuden arviointiin. Kosmetiikkatuotteen elinkaari pitää sisällään laajasti erilaisia tekijöitä ja käytännössä kuluttaja ei voi koskaan varmistua täysin tuotteen ympäristövastuullisuudesta. Suurin ympäristövastuullinen teko on karsia pois turha ja ylimääräinen kuluttaminen. Opasta voi hyödyntää joko tavallinen kuluttaja tai kosmetiikka-alan yritys omassa ympäristövastuullisessa markkinoinnissaan.