Näkyvyyden saavuttaminen verkkosivuilla : case ValonPisaroita
Lehtinen, Milja (2024)
Lehtinen, Milja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716501
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi yrityksen näkyvyyttä tukevien verkkosivujen avaintekijöitä ja kuvaillaan niiden soveltamista käytännössä. Tarve verkkosivuille ilmeni toimeksiantajan kanssa käydystä keskustelusta. Toimeksiantaja oli juuri kouluttautunut ja rekisteröinyt yrityksensä, ja tarvitsi asiakaskunnan saavuttamisessa yritykselleen kotisivut.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkimustyön pohjalta suunnitella ja toteuttaa yksinkertaiset, responsiiviset ja visuaalisesti aihetta tukevat verkkosivut äänimaljahoitoja ja -rentoutuksia tarjoavalle yritykselle. Tärkein tavoite oli näkyvyyden ja potentiaalisten asiakkaiden huomion saavuttaminen, mikä toimi perustana tietoperustan valikoimiselle.
Työssä teoriapohjana tutkittiin hakukoneoptimointia, sisällöntuotantoa, graafista suunnittelua ja muita verkkosivujen näkyvyyteen vaikuttavia pienempiä osa-alueita. Teoriatiedon lähteinä käytettiin pääasiallisesti alan tutkijoiden ja toimijoiden tuottamia artikkeleita ja kirjallisuutta. Verkkosivut luotiin käyttäen WordPress-sisällönhallintajärjestelmää.
Opinnäytetyön tuotoksena saatiin luotua yrittäjää miellyttävät alustavat verkkosivut, jotka toimivat pohjana yrityksen olemassaololle verkossa. Yrittäjää ohjeistetaan jatkossa sivuston itsenäiseen muokkaamiseen, päivittämiseen ja ylläpitoon. Verkkosivut ovat julkaisuhetkestään lähtien tuottaneet tulosta tärkeimmän tavoitteen eli näkyvyyden kannalta, sillä useita asiakaskontakteja on niiden avulla syntynyt. Yksinkertaisten verkkosivujen luominen on nykyisillä työkaluilla suhteellisen helppoa, mutta hyvin pienien, näkyvyyteen vaikuttavien yksityiskohtien huomioiminen ja tekniset toiminnot voivat lisätä työn ja tutkimuksen taakkaa huomattavasti. This thesis discusses the key factors supporting the visibility of a company's website and describes their practical application. The need for a website arose from discussions with the client. The client had just completed training and registered their company and needed a website to reach their customer base.
The objective of the thesis was to design and implement a simple, responsive, and visually supportive website for a company offering sound bowl treatments and relaxation sessions, based on research. The main goal was to achieve visibility and attract potential customers, which served as the basis for selecting the theoretical foundation.
The theoretical background in the work focused on search engine optimization, content production, graphic design, and other smaller areas influencing the visibility of websites. The main sources of theoretical knowledge were primarily articles and literature produced by researchers and practitioners in the field. The websites were created using the WordPress content management system.
As a result of the thesis, preliminary website was created to the satisfaction of the entrepreneur, serving as the foundation for the company's online presence. The entrepreneur will be guided in independently modifying, updating, and maintaining the sitein the future. Since its publication, the website has been effective in achieving the primary goal of visibility, as it has generated several customer contacts. Creating simple websites is relatively easy with current tools, but attention to very small, visibility-affecting details and technical functions can significantly increase the workload and research burden.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkimustyön pohjalta suunnitella ja toteuttaa yksinkertaiset, responsiiviset ja visuaalisesti aihetta tukevat verkkosivut äänimaljahoitoja ja -rentoutuksia tarjoavalle yritykselle. Tärkein tavoite oli näkyvyyden ja potentiaalisten asiakkaiden huomion saavuttaminen, mikä toimi perustana tietoperustan valikoimiselle.
Työssä teoriapohjana tutkittiin hakukoneoptimointia, sisällöntuotantoa, graafista suunnittelua ja muita verkkosivujen näkyvyyteen vaikuttavia pienempiä osa-alueita. Teoriatiedon lähteinä käytettiin pääasiallisesti alan tutkijoiden ja toimijoiden tuottamia artikkeleita ja kirjallisuutta. Verkkosivut luotiin käyttäen WordPress-sisällönhallintajärjestelmää.
Opinnäytetyön tuotoksena saatiin luotua yrittäjää miellyttävät alustavat verkkosivut, jotka toimivat pohjana yrityksen olemassaololle verkossa. Yrittäjää ohjeistetaan jatkossa sivuston itsenäiseen muokkaamiseen, päivittämiseen ja ylläpitoon. Verkkosivut ovat julkaisuhetkestään lähtien tuottaneet tulosta tärkeimmän tavoitteen eli näkyvyyden kannalta, sillä useita asiakaskontakteja on niiden avulla syntynyt. Yksinkertaisten verkkosivujen luominen on nykyisillä työkaluilla suhteellisen helppoa, mutta hyvin pienien, näkyvyyteen vaikuttavien yksityiskohtien huomioiminen ja tekniset toiminnot voivat lisätä työn ja tutkimuksen taakkaa huomattavasti.
The objective of the thesis was to design and implement a simple, responsive, and visually supportive website for a company offering sound bowl treatments and relaxation sessions, based on research. The main goal was to achieve visibility and attract potential customers, which served as the basis for selecting the theoretical foundation.
The theoretical background in the work focused on search engine optimization, content production, graphic design, and other smaller areas influencing the visibility of websites. The main sources of theoretical knowledge were primarily articles and literature produced by researchers and practitioners in the field. The websites were created using the WordPress content management system.
As a result of the thesis, preliminary website was created to the satisfaction of the entrepreneur, serving as the foundation for the company's online presence. The entrepreneur will be guided in independently modifying, updating, and maintaining the sitein the future. Since its publication, the website has been effective in achieving the primary goal of visibility, as it has generated several customer contacts. Creating simple websites is relatively easy with current tools, but attention to very small, visibility-affecting details and technical functions can significantly increase the workload and research burden.