Asiakasprosessin kehittäminen päihdekuntoutusyksikössä sosiaaliohjauksen näkökulmasta
Puusaari, Riikka (2024)
Puusaari, Riikka
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716382
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli asiakasprosessin kehittäminen päihdekuntoutusyksikössä. Tavoitteena oli selkeyttää asiakasprosessin vaiheita ja täsmentää sosiaaliohjaajan roolia asiakasprosessissa. Opinnäytetyön toteutus on mahdollistanut asiakasprosessin ja sen toteutumisen tarkemman tarkastelun moniammatillisessa työyhteisössä. Opinnäytetyön työelämäkumppanina on toiminut valtakunnallisesti toimiva terveys- ja hyvinvointialan yritys, Suvera oy, joka tarjoaa päihde- ja mielenterveyspalveluita Oulussa, etävastaanotoilla sekä kahdessa yksikössä. Suvera oy on suomalaisomisteinen yritys, jonka avainhenkilöillä on kymmenien vuosien kokemus sosiaali- ja terveysalalta. Opinnäytetyö on toteutettu Suveran Avara Siuntion päihdekuntoutusyksikössä.
Kehittämistehtävänä opinnäytetyössä oli toteutettu Avara Siuntion yksikölle kyselylomake ja sen pohjalta PowerPoint-kooste, jota oli käyty läpi kehittämispäivässä. Kyselyllä kartoitettiin henkilökunnan ajatuksia sosiaaliohjauksesta ja sen roolista asiakasprosessissa, sekä asiakasprosessin toteutumista. Kyselylomakkeessa kartoitettiin myös kehittämiskohteita sekä sosiaaliohjaukseen että asiakasprosessiin. Moniammatillista yhteistyötä oli korostettu kyselylomakkeen teettämisellä koko henkilökunnalle. Kehittämistyön menetelmänä oli sovellettu laadullista tutkimusta. Opinnäytetyön tietoperustassa on avattu käsitteet asiakas ja asiakasprosessi, sosiaaliohjaus, sekä moniammatillinen yhteistyö. Avaran henkilökunta koostuu moniammatillisesta tiimistä, jossa työskentelee sairaanhoitajia, lähihoitajia sekä sosiaaliohjaaja.
Opinnäytetyö oli kehittämistyö, jonka tuotoksena toteutettiin Avara Siuntion henkilökunnalle PowerPoint kooste teetetyn kyselyn pohjalta, joka esiteltiin Avaran henkilökunnalle kehittämispäivässä. Koosteen pohjalta käytiin ammatillista keskustelua ja työskenneltiin toiminnallisen menetelmän avulla. Me-We-Us-menetelmällä valittiin tuloksista kehittämiskohde, jota on tarkoitus lähteä tarkemmin työstämään. PowerPoint-esityksessä oli myös tietokatsaus sosiaaliohjaukseen. Opinnäytetyötä tehdessä arvioitiin koko prosessia ja pyydettiin palautetta sekä kyselylomakkeesta, että kehittämispäivän diaesityksestä. Kehittämisehdotukset koostettiin erilliseen kappaleeseen. Kehittämisehdotuksina nousi esiin muun muassa asiakasprosessikaavion päivitys ja sosiaaliohjaajan työaikaan liittyvä muutos.
Kehittämistehtävänä opinnäytetyössä oli toteutettu Avara Siuntion yksikölle kyselylomake ja sen pohjalta PowerPoint-kooste, jota oli käyty läpi kehittämispäivässä. Kyselyllä kartoitettiin henkilökunnan ajatuksia sosiaaliohjauksesta ja sen roolista asiakasprosessissa, sekä asiakasprosessin toteutumista. Kyselylomakkeessa kartoitettiin myös kehittämiskohteita sekä sosiaaliohjaukseen että asiakasprosessiin. Moniammatillista yhteistyötä oli korostettu kyselylomakkeen teettämisellä koko henkilökunnalle. Kehittämistyön menetelmänä oli sovellettu laadullista tutkimusta. Opinnäytetyön tietoperustassa on avattu käsitteet asiakas ja asiakasprosessi, sosiaaliohjaus, sekä moniammatillinen yhteistyö. Avaran henkilökunta koostuu moniammatillisesta tiimistä, jossa työskentelee sairaanhoitajia, lähihoitajia sekä sosiaaliohjaaja.
Opinnäytetyö oli kehittämistyö, jonka tuotoksena toteutettiin Avara Siuntion henkilökunnalle PowerPoint kooste teetetyn kyselyn pohjalta, joka esiteltiin Avaran henkilökunnalle kehittämispäivässä. Koosteen pohjalta käytiin ammatillista keskustelua ja työskenneltiin toiminnallisen menetelmän avulla. Me-We-Us-menetelmällä valittiin tuloksista kehittämiskohde, jota on tarkoitus lähteä tarkemmin työstämään. PowerPoint-esityksessä oli myös tietokatsaus sosiaaliohjaukseen. Opinnäytetyötä tehdessä arvioitiin koko prosessia ja pyydettiin palautetta sekä kyselylomakkeesta, että kehittämispäivän diaesityksestä. Kehittämisehdotukset koostettiin erilliseen kappaleeseen. Kehittämisehdotuksina nousi esiin muun muassa asiakasprosessikaavion päivitys ja sosiaaliohjaajan työaikaan liittyvä muutos.