Hankintatoimen rooli massaräätälöityjen tuotteiden kustannustehokkaassa valmistuksessa
Ekestubbe, Johanna (2024)
Ekestubbe, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716567
Tiivistelmä
Valmistava teollisuus yhdistää massaräätälöinnin avulla monimuotoiset asiakasvaatimukset sekä kustannustehokkaan valmistuksen. Massaräätälöivän yrityksen hankintaorganisaation on oltava integroitunut yrityksen prosesseihin ja nähtävä sekä asiakasrajapinnasta tulevat tarpeet, että tunnistettava toimittajaverkoston kyvykkyys. Globaaliin hankintatoimeen kohdistuu erilaisia ulkoisia riskejä, niiden hallinta ja ennakointi on massaräätälöivässä teollisuudessa tärkeää. Toimittajaverkoston tulee olla rakentunut tukemaan yrityksen räätälöinti- ja variointikyvykkyyttä ja reliabiliteetin luominen hankintaverkostoon on olennaista.
Opinnäytetyössä tutkittiin teoreettisen viitekehyksen avulla massaräätälöinnin periaatteita, sen hankinnalle asettamia vaatimuksia sekä tunnistettiin proaktiivisen hankinnan lähtökohdat ja siihen kohdistuvia riskejä. Analysoidun tietokehyksen esiin nostamia tekijöitä tutkittiin teollisessa valmistuksessa voimakkaasti massaräätälöintiä hyödyntävän yrityksen toiminnassa ja etsittiin yrityksen toiminnan kehittymiselle olennaisia tekijöitä parantamaan kilpailukyvykkyyttä. Yrityksen organisaatiota ja tarpeita analysoitiin laadullisen tutkimuksen menetelmällä myyntiorganisaatioon, suunnitteluun ja johtoon kohdistuvien haastatteluiden avulla. Haastattelut purettiin tietokehykseen viitaten ja organisaation toiminnasta esiin nousseet tekijät kuvataan.
Tutkimuksessa todettiin kohdeyrityksen massaräätälöintiasteen olevan korkealla tasolla ja yrityksen organisaation massaräätälöintiosaaminen tukee hankintaprosessien johtamista. Tunnistettiin kuitenkin kehitystarpeita, erityisesti ulkoisiin innovaatioihin, konsernin prosesseihin, tietojärjestelmiin sekä tilannetietoisuuteen kohdistuen.
Opinnäytetyössä tutkittiin teoreettisen viitekehyksen avulla massaräätälöinnin periaatteita, sen hankinnalle asettamia vaatimuksia sekä tunnistettiin proaktiivisen hankinnan lähtökohdat ja siihen kohdistuvia riskejä. Analysoidun tietokehyksen esiin nostamia tekijöitä tutkittiin teollisessa valmistuksessa voimakkaasti massaräätälöintiä hyödyntävän yrityksen toiminnassa ja etsittiin yrityksen toiminnan kehittymiselle olennaisia tekijöitä parantamaan kilpailukyvykkyyttä. Yrityksen organisaatiota ja tarpeita analysoitiin laadullisen tutkimuksen menetelmällä myyntiorganisaatioon, suunnitteluun ja johtoon kohdistuvien haastatteluiden avulla. Haastattelut purettiin tietokehykseen viitaten ja organisaation toiminnasta esiin nousseet tekijät kuvataan.
Tutkimuksessa todettiin kohdeyrityksen massaräätälöintiasteen olevan korkealla tasolla ja yrityksen organisaation massaräätälöintiosaaminen tukee hankintaprosessien johtamista. Tunnistettiin kuitenkin kehitystarpeita, erityisesti ulkoisiin innovaatioihin, konsernin prosesseihin, tietojärjestelmiin sekä tilannetietoisuuteen kohdistuen.