Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

UX-pelikirjan suunnitteluun vaikuttavat tekijät ja pelikirjan merkitys organisaatiolle

Taipalmaa, Kati (2024)

 
Avaa tiedosto
Taipalmaa_Kati.pdf (7.747Mt)
Lataukset: 


Taipalmaa, Kati
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816746
Tiivistelmä
Hankkeen tavoitteena oli selvittää, miten UX-pelikirja, joka sisältää käyttökokemusta tukevia menetelmiä ja työkaluja, voi vahvistaa käyttökokemussuunnittelua ja tukea muotoiluajattelun laajentumista organisaatiossa. Lisäksi tavoitteena oli rakentaa UX-pelikirjan prototyyppi, tutkia sen käytettävyyttä ja kartoittaa käyttöönottoon liittyvät vaatimukset, toimenpiteet ja mahdolliset ongelmat.

Hankkeessa hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä, kuten haastatteluja, ryhmäkeskusteluja, työpajoja, käyttäjätestauksia ja kyselyä sekä toteutettiin asiantunti-ja-arviointeja. UX-pelikirjan käyttäjä oli osallisena suunnitteluprosessissa myös eri empatian keinoin, kuten persoonien, käyttäjätarinoiden ja käyttäjäpolkujen avulla.

Tutkimuksen perusteella UX-pelikirja koettiin hyödylliseksi organisaation käyttökokemussuunnittelun ymmärtämisessä ja osaamisen laajentamisessa. Haasteina koettiin aikataulun ja budjetin riittämättömyys sekä epäselvyys siitä, mikä taho on vastuussa käytettävyydestä. Kiinnostuksen lisääminen UX-pelikirjaan voisi tapahtua asettamalla hyvä käyttökokemus yhdeksi organisaation tavoitteista.
Pelikirjan hyvä käyttökokemus syntyy siitä, että sitä suunnitellaan yhdessä käyttäjien kanssa ja se sisältää organisaation omia työkaluja. Pelikirja tulee suunnitella helppokäyttöiseksi ja kevyeksi navigoinniltaan ja tekstirakenteeltaan, niin että tietoa tuodaan lukijalle vähitellen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste