Sirkan Leipomon näkyvyyden kasvattaminen yrityksen sosiaalisen median kanavissa
Hokkanen, Tuuli (2024)
Hokkanen, Tuuli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716549
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää keinoja toimeksiantajayritys Sirkan Leipomon näkyvyyden kasvattamiseksi yrityksen sosiaalisen median alustoilla. Yrityksellä on vuosikymmenien kokemus alalta, mutta johdonmukainen strategia sosiaalisen median sisällöntuottamiseen on puuttunut. Tavoitteena oli laatia selkeä suunnitelma jo käytössä olevien: Facebookin ja Instagramin sisältömarkkinointiin, ja pohtia TikTok-tilin perustamisen hyötyä yrityksen markkinoinnille ja näkyvyydelle.
Kehittämistehtävässä menetelminä käytettiin yrityksen sosiaalisen median nykytilan analyysiä, yritykselle tehtyjä haastatteluita ja kilpailija-analyysiä. Näiden avulla kartoitettiin tämän hetkinen tilanne yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotannon osalta ja suunniteltiin kehitysideoita sekä sisältösuunnitelma sosiaalisen median vuosikalenterin avulla. Kehittämistehtävää laatiessa tietoperustana käytettiin sosiaaliseen mediaan, markkinointiin, sisältöstrategiaan ja kilpailija-analyysiin painottuvia artikkeleita ja kirjoja.
Lopputuloksena toimeksiantajalle esiteltiin konkreettisia kehitysideoita yrityksen näkyvyyden lisäämiseksi sosiaalisen median kanavissa. Nämä ideat sisälsivät yhtenäisen vuosikalenterin Facebookiin ja Instagramiin, yrityksen kahden erillisen Instagram-tilin yhdistämisen sekä tarinankerronnallisen TikTok-tilin perustamisen. Kaikki ehdotukset suunniteltiin ottaen huomioon yrityksen jo olemassa olevat resurssit, joten niiden toteuttaminen ja tavoitteiden saavuttaminen eivät vaadi lisäresursseja.
Kehittämistehtävässä menetelminä käytettiin yrityksen sosiaalisen median nykytilan analyysiä, yritykselle tehtyjä haastatteluita ja kilpailija-analyysiä. Näiden avulla kartoitettiin tämän hetkinen tilanne yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotannon osalta ja suunniteltiin kehitysideoita sekä sisältösuunnitelma sosiaalisen median vuosikalenterin avulla. Kehittämistehtävää laatiessa tietoperustana käytettiin sosiaaliseen mediaan, markkinointiin, sisältöstrategiaan ja kilpailija-analyysiin painottuvia artikkeleita ja kirjoja.
Lopputuloksena toimeksiantajalle esiteltiin konkreettisia kehitysideoita yrityksen näkyvyyden lisäämiseksi sosiaalisen median kanavissa. Nämä ideat sisälsivät yhtenäisen vuosikalenterin Facebookiin ja Instagramiin, yrityksen kahden erillisen Instagram-tilin yhdistämisen sekä tarinankerronnallisen TikTok-tilin perustamisen. Kaikki ehdotukset suunniteltiin ottaen huomioon yrityksen jo olemassa olevat resurssit, joten niiden toteuttaminen ja tavoitteiden saavuttaminen eivät vaadi lisäresursseja.