NOJA-toiminnan opas lastensuojelun työntekijöille
Ikonen, Eveliina (2024)
Ikonen, Eveliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716598
Tiivistelmä
Kehittämispohjaisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas lastensuojelun työntekijöille NOJA-toiminnan ohjaamisesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että oppaan avulla lastensuojeluntyöntekijät voivat itsenäisesti ohjata lastensuojelun sijaishuollon asiakkaille NOJA-toimintaa. NOJA-toiminta on nuorille ohjattavaa koulutusta heidän omista oikeuksistaan ja asemastaan sijaishuollossa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi SOS-Lapsikylä.
Tietoperustassa avataan lastensuojelua ja lapsen oikeuksia, keskittyen sijaishuoltoon. Opinnäytetyössä käytettiin kehittämistyön menetelmänä oppimiskahvilaa. Oppimiskahvilaan osallistui lastensuojelun työntekijöitä sekä lastensuojelun kokemustaustainen vertaisohjaaja. Oppimiskahvilan tarkoituksena oli saada aineistoa oppaan kehittämiseksi. Oppimiskahvilassa käytiin keskustelua teemojen ja kysymysten pohjalta.
Valmiissa oppaassa on avattu NOJA-toiminnan toteutus kokonaisuudessaan. Oppaassa on avattu asioita, joita tulee ottaa huomioon ennen toimintaa, kuten valmistautuminen ja tarvittavat resurssit. Oppaassa on ohjeet toiminnan toteutukseen, kuten harjoitukset ja tarvittavat materiaalit. Oppaassa on myös avattu, miten ja kenen kanssa NOJA-toimintaa puretaan toiminnan jälkeen sekä lisätietoja NOJA:sta ja SOS-Lapsikylästä.
Opasta työstettiin ja arvioitiin yhdessä toimeksiantajan kanssa koko prosessin ajan oppaan kehittämiseksi. Toimeksiantajan mukaan opas tarjoaa sijaishuollon työntekijöille työkalun lasten oikeuksien käsittelyyn ja näin yhä useampi nuori kuulee omista oikeuksistaan sijaishuollossa. Opas ei ole vielä käytössä, mutta opasta jatkokehitetään ja tullaan hyödyntämään sijaishuollossa. Opasta kehitetään visuaalisen ilmeen osalta. Opasta myös testataan sijaishuoltopaikassa, jossa NOJA-toiminta ei ole tuttua sekä oppaan rinnalle kehitetään muita materiaaleja tukemaan opasta.
Tietoperustassa avataan lastensuojelua ja lapsen oikeuksia, keskittyen sijaishuoltoon. Opinnäytetyössä käytettiin kehittämistyön menetelmänä oppimiskahvilaa. Oppimiskahvilaan osallistui lastensuojelun työntekijöitä sekä lastensuojelun kokemustaustainen vertaisohjaaja. Oppimiskahvilan tarkoituksena oli saada aineistoa oppaan kehittämiseksi. Oppimiskahvilassa käytiin keskustelua teemojen ja kysymysten pohjalta.
Valmiissa oppaassa on avattu NOJA-toiminnan toteutus kokonaisuudessaan. Oppaassa on avattu asioita, joita tulee ottaa huomioon ennen toimintaa, kuten valmistautuminen ja tarvittavat resurssit. Oppaassa on ohjeet toiminnan toteutukseen, kuten harjoitukset ja tarvittavat materiaalit. Oppaassa on myös avattu, miten ja kenen kanssa NOJA-toimintaa puretaan toiminnan jälkeen sekä lisätietoja NOJA:sta ja SOS-Lapsikylästä.
Opasta työstettiin ja arvioitiin yhdessä toimeksiantajan kanssa koko prosessin ajan oppaan kehittämiseksi. Toimeksiantajan mukaan opas tarjoaa sijaishuollon työntekijöille työkalun lasten oikeuksien käsittelyyn ja näin yhä useampi nuori kuulee omista oikeuksistaan sijaishuollossa. Opas ei ole vielä käytössä, mutta opasta jatkokehitetään ja tullaan hyödyntämään sijaishuollossa. Opasta kehitetään visuaalisen ilmeen osalta. Opasta myös testataan sijaishuoltopaikassa, jossa NOJA-toiminta ei ole tuttua sekä oppaan rinnalle kehitetään muita materiaaleja tukemaan opasta.